• jpeg mevzusunun hala düzgün anla$ılamaması nedeniyle gecenin bir yarısı bana bu çeviriyi yaptıran sorulardır. çekilen resimleri %100 kalite ile yollayan, bunların kalitesini %70'lere çekmeyerek üç kat süre nette kalmama neden olan davranı$a tepkidir.

    sorular:
    1) jpeg nedir?
    2) niye jpeg kullanayım?
    2) ne zaman gif ne zaman jpeg kullanayım?
    4) jpeg ne kadar iyi sıkı$tırır?
    5) iyi kalitede bir jpeg nedir?
    6) renk nicelendirmesi ne demektir?
    7) gif dosyasını jpeg'e dönü$türürken nelere dikkat etmeli?
    8) arka arkaya yapılmı$ sıkı$tırma/açma'lar resim kalitesini gittikçe azaltır mı?
    9) ilerleyen/ progressive jpeg nedir?
    10) saydam/ transparent jpeg yapılabilir mi?
    11) kayıpsız jpeg olur mu?
    12) jpeg sıkı$tırması/ compression nedir?
    13) jpeg sıkı$tırmasının dosya boyutuna etkisiyle ilgili örnekler görebilir miyim?

    cevaplar:
    1) jpeg nedir?
    - jıpek jeypeg diye okunabilir. açılımı "joint photographic experts group"tur ve bu isim standartı üreten komitenin adıdır. hem grey-scale denilen resimleri hem de full-color resimleri sıkı$tırmak için üretilmi$tir. sadece sabit görüntüleri sıkı$tırır (ki animasyonlar için gif kullanırız) lakin "mpeg" de bu elemanın yakın arkada$ıdır. kayıplı bir formattır. orijinal fotoğraf üzerinde gerçekle$en kayıplar çoğu zaman insan gözünü rahatsız etmez. (tabi compression'un suyunu çıkarıp %50-60'lara dayamadığınız sürece) ve bu format insan gözüne yönelik olarak üretilmi$tir. eğer bilgisayar vb. bir aletle görüntü analizi yapacaksanız kullanmanız tavsiye edilmez.

    en güzel yanlarından biri, sıkı$tırma oranını deği$tirerek görüntü kalitesi/dosya boyutu oranını makul bir düzeyde tutarsınız. görüntü kalitesini hiç umursamayan bir insansanız (binlerce resmi ar$ivlemek için kullanırken örneğin) inanılmaz bir dosya boyutu farkı yaratılabilir. lakin bu kadar kasmadan makul bir oran ile süper bir hard disk kurtarıcısıdır. decode ederken daha hızlı çalı$an algoritmalar resmin daha kötü gözükmesini sağlar.

    2) niye jpeg kullanayım?
    - ne kadar yaygın olarak kullanıldıının yanında, iki önemli nedeni vardır. a) dosyaların boyutu çok küçültür b) 8 bit/pixel yerine 24 bit/pixel'lik resimlerle çalı$abilirsiniz.

    2 megabaytlık bir resmin zınk diye 100 kb'a inmesi dosya transferi sırasında büyük kolaylık da sağlar (bir dosya için sorun yok ama 2000 tane resim geçmeniz gerektiğini dü$ünün- 4 gigabyte'a kar$ılık 200 megabyte) jpeg dosyaları gif dosyalarına göre daha yava$ açılır. decode ederken kullanılan algoritmalar bilgisayarı diğer basit dosya formatlarına göre daha fazla me$gul eder. ancak bu bekleme süresi, (hard diskte kaplanan alan ve dosya transferi için harcanan zaman dikkate alındığında) çok iyi bir alternatiftir.

    ikinci seçeneğe gelirsek. gif dosyaları 8 bit/pixel'lik bilgi içerir (yani 256 veya daha az renk), jpeg'ler ise 24 bit/pixel'lik (yani 16 milyon renk) bilgi saklayabilirler. hele jpeg2000'ler çıkarken gif'lerin pabucunu zamanla dama atılacağı dü$ünülmektedir.

    "kayıplı sıkı$tırma" ibaresi birçok insanın çekince duymasına neden oluyor. oysa gerçek hayattaki hiçbir imge, gözküremize dü$tüğü haliyle kağıda dökülemez. hakeza jpeg'ler gif'lere nazaran daha az bilginin yok olmasını sağlar.

    3) ne zaman gif ne zaman jpeg kullanayım?
    - jpeg formatı gif'leri tamamen piyasadan silebilecek yapıya sahip değil. bazı durumlarda gif kullanmak resim kalitesi/ dosya boyutu vb. açılardan daha yararlı.

    jpeg, renkli, canlı, detaylı, greyscale fotoğraflarda oldukça yararlı bir format. oysa birkaç renkten olu$an resimler, basit çizgilerden veya basit çizgi film kareleri konusunda gif çok iyi bir seçimdir. bu tip resimlerde gif, hem daha az bilginin kaybolmasını sağlar hem de daha iyi bir sıkı$tırma yapar. resim komplike ve çok renkli hale geldikçe jpeg'in yetenekleri daha çok ortaya çıkar. (zirve fotoğrafları neden hep jpeg sandınız?) basit imgelerden olu$an ikon'lar ise çoğunlukla gif'tir.

    jpeg, keskin kö$eler konusunda büyük zorluk ya$ar. sıkı$tırma oranı oldukça dü$ük düzeyde tutulmadığı taktirde resimde bulanıklıklar olu$ur. scanlenmi$ fotoğraflarda bu tip keskin kö$eler zaten az bulunur, oysa gif'lerde bu çok yaygındır. jpeg resminin içine yazı yazmak istiyorsanız, mecbur kalmadıkça bunu yapmayın. bunun yerine istediğiniz metni dosyaya "comment" olarak yazın. yeni nesil resim açıcılar comment gösterimini destekliyor. jpeg, yazı karakterlerinin kö$elerini görünce sıkılacaktır.

    siyah beyaz resimleri asla jpeg yapmayın. ($uan denedim aynı resim, renkli jpeg iken 40kb, renkli gif iken 181kb, siyah beyaz jpeg iken 67, siyah beyaz gif iken 14 kb) gray-scale resimlerde jpeg'in verimli olabilmesi için en az 16 gri level'a sahip olmalı. gray-scale'de 256 level'a kadar gif formatı kayıpsızdır, oysa jpeg kayıplıdır.

    4) jpeg ne kadar iyi sıkı$tırır?
    - gerçekten çok iyi düzeyde. full-color resimler normalde 24 bit/pixel data saklar. kayıpsız $ekilde en iyi sıkı$tırma yapan algoritmalar 2'ye 1 oranında sıkı$tırma yapar. jpeg ise çok çok az bir görüntü kaybı ile (saklanacak data miktarını 1-2 bit/pixel'e dü$ürerek) 10'da 1, hatta 20'de 1'lik sıkı$tırma yapabilir. küçük ve orta düzeyli görüntü kayıpları ile 30:1 ve 50:1 oranları görülebilir. önizleme veya ar$iv indeksi gibi kalitenin çok önemli olmadığı durumlarda ise 100:1 oranı görülebilir.

    kar$ıla$tırma yaparsak, gif sıkı$tırma yapabilmek için öncelikle görüntüdeki renk sayısını zınk diye 256 renge dü$ürür. bu 3'e 1 oranında sıkı$tırma sağlar. gif'in içinde, lzw adlı bir sıkı$tırma eklentisi de vardır. 5'e 1 oranında sıkı$tırma sağlayan bu özellik, komplike resimlerde pek verimli değildir.

    grey-scale'daki resimler böyle büyük oranda sıkı$tırılamamaktadır. çünkü insan gözü, parlaklığa, renk farkına göre daha duyarlıdır. grey-scale'e sahip bir jpeg'in boyutu, aynı kalitedeki full-colored bir jpeg'e göre %10-25 daha azdır. genel oran 3:1'dir. insan gözünün seçtiği kalite farkı 5:1'den itibaren ba$lar.

    elbette görüntü kalitesi, sahip olduğunuz monitor'e göre de deği$ir. ekrandaki pixeller küçüldükçe resimdeki bir hatayı fark etme oranınız da dü$er.

    5) iyi kalitede bir jpeg nedir?
    - jpeg sıkı$tırıcılarının pekçoğu resim kalitesi ile oynayarak dosya boyutunu deği$tirebilmenizi sağlarlar. "resim kalitesi 95" yazdığında bu, resmin %95'inin bilgileri tutulacak anlamına gelmeyebilir. kalite skalası resme göre deği$ir. hatta jpeg sıkı$tırması yapan programlar arasında bile kalite skalası deği$im gösterir. paint shop pro'nun kalite 50'si ile photoshop'ın kalite 50'si arasında farklar vardır.

    amaç elbette en az hasar ile dosyayı en fazla miktarda sıkı$tırabilmektir. full-color bir resme, ijg tipi bir jpeg sıkı$tırması yapılırsa, %75'lik kalite en iyi seçimdir. ortalama bir resimde, bu kalitesinin altında, gözle görülebilir hasarlar olu$ur. önlem olarak, resmi %75 ile farklı kaydedin eğer gözle görülen hatalar varsa kaliteyi arttırın.

    deneysel amaçlar dı$ında resim kalitesini asla %95'ten yukarıda tutmayın. çok çok az bir kalite farkı olmasına rağmen, %95'lik resim %100 kalitedeki resmin 2-3 katı kadar yer kaplar. eğer image-processing gibi bir i4lem yapmıyorsanız ve %100'lük kalitede bir resim görürseniz, o resmi kaydeden ki$i i$ini bilmiyor demektir. eğer çok küçük bir resminiz varsa veya (önizleme, thumbnail gösterme gibi bir durumda) kalitenin 5-10 arasında olması normaldir, kasmayın.

    kaliteyi ne kadar arttırmı$ olursanız olun, eğer resminizde keskin kö$eler varsa, bu kö$elerde bulanıklıkların yer alması çok doğaldır. böyle durumlarda dosya boyutunun büyümesini göze alarak "downsampling"i kapatmanız hayrınızadır. örneğin irfanview'da bu seçenek vardır.

    internet üzerinde download süresini azaltmak için dosyanın az miktarda kayıplı halde yollanması iyi bir fikirdir. 50 civarındaki kalite internette kabul edilebilirdir. (çevirmenin notu: bu hesap yapılırken de internetin, yazı yazılırkenki hızının dikkate alındığı unutulmamalıdır.)

    6) renk nicelendirmesi ne demektir?
    - color quantization olarak anılan hadisedir. örneğin 16 milyon renk gösteren bir donanımımız yok, sadece 256 renk görebiliyoruz. resmi gösterebilmek için kasılan bilgisayar bu durumda renkleri elemek zorunda kalıyor.

    bu kayıplı operasyon tuhaf bir metoddur ve her resim için mükemmel sonuç elde etmenizi sağlayacak bir algoritma yoktur. 256 rengin gösterilebildiği bir bilgisayar jpeg açtığında color quantization yapmak zorunda kalır. ancak gif'ler en fazla 256 renkten olu$abildiği için renk nicelendirmesi çoktan yapılmı$tır. bu resmin hızlı açılması konusunda bir avantaj sağlasa da, resmi kaydeden ki$inin bilgisayarının algoritmasının nicelendirme kalitesine güvenmek durumunda kalırız. oysa bizim makinemiz daha iyi bir kuantizasyon yapıyorsa, jpeg dosyası kullanmamız daha iyi bir görüntü kalitesi sağlar. yani ileride daha iyi bir makine alırsak, hard diskimizdeki resim daha iyi gözükecek demektir. oysa resmi kaydeden ki$inin makinesi geçmi$te kalmı$tır.

    benzer $ekilde bir browser, bir resmi açmaya çalı$tığında, daha önceden kuantize edilmi$ bir gif'i bir kera daha kendi palette'ine göre kuantize eder. oysa jpeg sadece bir kere kuantize edilmi$ olur. (ç.n: bu sorun yeni nesil makineler için önemli değildir.)

    "jpeg dosyası gif'e çevrilirse renk kuantizasyonu olmaz" diye yanlı$ bir kanı mevcuttur. evet gif 256 renktir ve dönü$türme sırasında yeni renk eklenmemelidir. ancak bir gif dosyası decompress edildiğinde ortaya çıkan resimde 256 renk yoktur, binlerce renk vardır. ve jpeg'in sıkı$tırma algoritması daha farklı olduğu için ortaya çıkan renkler daha farklı olacaktır.

    7) gif dosyasını jpeg'e dönü$türürken nelere dikkat etmeli?
    - eğer dikkat edilmezse berbat sonuçlarla kar$ıla$ılabilir. 24 bitlik resimden jpeg'e çevrilen dosya, gif'ten jpeg'e çevrilen resimden her zaman için daha iyidir.

    öncelikle jpeg yapılmaması gereken resimleri asla jpeg yapmayın. (bakınız üstteki madde 3) resminiz birkaç renkten olu$an basit bir$ey ise bırakın gif olarak kalsın, elle$meyin.

    ikinci olarak, resmin önceki halini öğrenin. jpeg iken gif yapılmı$ bir resmi yeniden jpeg yapmayın. çünkü her dönü$türme sırasında resminiz zarar görür ve en sonunda patates püresi olur.

    üçüncü olarak, kö$elerden kurtulun. birçok insan gif resminin etrafına tek renkli bir dikdörtgen çizmekten zevk alır. kö$eler konusunda jedi olan gif dosyaları için bu önemli bir sorun te$kil etmese de, jpeg dosyaları söz konusu olduğunda hem zaman hem de disk alanı olarak zararlar ortaya çıkar. atın o border'ları.

    son olarak ise, gif dosyasını silmeden önce jpeg'in istediğiniz gibi göründüğünden emin olun. ayrıca dosya boyutlarını kontrol edin. gif olmak için uygun olan bir resim jpeg'e dönü$türüldüğünde daha fazla disk alanı kaplayabilir.

    grey-scale resimlerde pek sorun çıkmaz. ancak sıkı$tırmadan önce gif'in grey-scale'de olduğunu programa belirtin, yoksa zaman ve disk alanı harcarsınız. kalite için 75 iyidir.

    renkli resimler ise daha çetrefillidir. gif'ler sadece 256 renk içerebildiği için algoritmalarındaki insan gözünü yanıltarak sanki resimde 256'dan fazla renk varmı$ havası yaratırlar. oysa resmi büyütürsek yanyana olan birçok pikselin aslında aynı renk olmadığını bariz bir $ekilde farklı renklere sahip olduğunu görürüz. ancak yanılan göz bu iki rengin ortalamasını alarak resimde ba$ka bir renk görür. jpeg, bu tip bir renk kirliliği ile mücadele etmekte zorluk çeker. bunun için, resmi jpeg'e çevirmeden önce smooth etmemiz/ düzle$tirmemeiz gerekir. smooth hadisesi ile resimde gözümüzle gördüğümüz ortalama renk belirecek ve jpeg sıkı$tırıcısının i$i kolayla$acak, dosya boyutu küçülecektir ve daha iyi resimler ortaya çıkacaktır. birçok jpeg sıkı$tırıcısı, gif dosyalarını dönü$türürken smoothing seçeneği sunar.

    gif'ten jpeg'e çevrilmi$ resimlerin boyutlarının, gerçek resimden jpeg'e çevrilmi$ kadar küçük olmasını beklemeyin. ancak iyi kalitede jpeg'e çevrilmi$ bir resmin boyutu, gif'in yarısı veya üçte biri kadardır. eğer dosyanın boyutu yarıdan fazla azalmı$sa bu, jpeg'e çevirmekle iyi bir i$ yapıldığı anlamına gelir. 85'lik görüntü kalitesi ve 10'luk bir smooth ile bir jpeg dönü$ümü yapmak ba$langıç için iyi bir seçimdir. ancak bu değerlere güvenerek yapılan körü körüne bir dönü$üm sorun yaratabilir.

    8) arka arkaya yapılmı$ sıkı$tırma/açma'lar resim kalitesini gittikçe azaltır mı?
    - sıkı$tırılmı$ bir resmi decompress yapsak, üzerinde oynama yapsak, ardından tekrar sıkı$tırırken, ilk kayıplar dı$ında bir kaybımız olmasa süper olurdu. lakin gerçek bu değil. ilk ve son resim arasındaki sıkı$tırma/açma sayısı arttıkça resim kalitesi de dü$er. ilk kullandığınız kalite düzeyinde açıp yeniden sıkı$tırırsanız kalite kaybı nisbeten dü$ük olur. resmi kesip biçmek bir modifikasyon değildir. resim üzerindeki oynalamalrdan bahsediyoruz.

    eğer resim üzerinde birçok oynama yapacaksanız, resmi (png, tiff, ppm gibi) kayıpsız bir dosya formatında kaydedin. editleyin bir daha save edin. en son haline karar verdiğinizde ise jpeg olarak kaydedin. ileride editleme ihtimaliniz varsa ise, örneğin jpeg dosyasının tiff halinin bir kopyasını bir yerde saklayın, onu açıp düzenleyin.

    9) ilerleyen/ progressive jpeg nedir?
    - klasik bir jpeg resmi yukarıdan a$ağı doğru inen bir resimdir. oysa progressive jpeg, birçok katmandan olu$ur. ilk ba$ta açılan katman oldukça dü$ük kalitelidir. onun ardından, mevcut katmanın üstüne gelen katman resme yeni ayrıntılar ekler ve resmin daha iyi birn kalitede görünmesini sağlar. üst üste katmanlar bindikçe ve en son katman da ortaya çıktığında resmin orijinal hali gözükür.

    avantajları:
    bazı durumlarda, dü$ük görüntü kalitesine sahip olsa da, bir resmi hemencecik görmek stratejik olarak önem ta$ır. zaman geçtikçe görüntü kalitesi daha iyi olur, ancak hızla alınan resim önemli bilgiler verebilir.
    eğer modem/ link hattı yava$ ise, kaliteli görüntü gelmeden önce, yakla$ık olarak nasıl bir resmin geleceği görülür, böylece istenmeyen bir resmin dakikalarca beklenmesinin önüne geçilmi$ olur.

    dezavantajları:
    her bir layer yüklendiğinde bilgisayar yeniden bir decompression yapar. bu da mevcut sistemi yava$latır. (ç.n: ev bilgisayarları için bu hız farkı hiç önemli değildir)

    yani hızlı bilgisayar + yava$ bağlantı= progressive jpeg
    yava$ veya hızlı bilgisayar + hızlı bağlantı= normal jpeg

    progressive jpeg ile normal jpeg arasındaki dönü$ümün kayıpsız olabilmesi için özel programlar kullanmak gerekir. aksi halde dosyayı açıp yeniden sıkı$tıran mevcut programlar kayba yol açar.

    10) saydam/ transparent jpeg yapılabilir mi?
    - hayır. jpeg saydamlığı desteklemiyor ve uzun süre de destekleyecek gibi gözükmüyor. oldukça büyük bir çalı$ma gerektiriyor. gif'lerle ilgilenebilirsiniz.

    11) kayıpsız jpeg olur mu?
    - jpeg-ls olarak da adlandırılan bir standart kafaları karı$tırıyor. en yüksek kalitede iken bile, her bit'i orijinal resim ile aynı olan bir jpeg resmi olmaz. ancak mecut farklılıklar çıplak gözle farkedilemeyecek düzeydedir. ancak tamamen kayıpsız oldukları söylenemez.

    kayıpsız jpeg olarak adlandırılan bu standart full-color resmi 2'ye 1 oranında sıkı$tırabilmektedir. jpeg-ls devam eden tonlardaki resimlerde daha iyi sonuçlar verir. palette-color resimlerde ve dü$ük bit derinlikle resimlerde pek iyi sonuçlar vermez. yine de bu tür jpeg'ler hiçbir zaman yaygınla$amadı, zira getirsi, götürüsü ile kar$ıla$tırıldığında çok dü$ük.

    12) jpeg sıkı$tırması/ compression nedir?
    - bilindiği gibi 2 tür sıkı$tırma vardır, kayıplı ve kayıpsız. teknik olarak önemli resim dosyaları ve/veya metin içeren dosyalar kayıpsız olarak sıkı$tırılır. bir metindeki bir cümlenin bile bozuk olması kabul edilebilir bir durum değildir. oysa konu fotoğraflar olduğunda kayıplı sıkı$tırma makul bir seçenektir.

    kayıpsız sıkı$tırmada uzunluk hesabı, huffman kodlaması, aritmetik kodlama, lz-77, lzw gibi pek çok seçenek vardır. kayıplı sıkı$tırmanın, jpeg bölümünü $öyle anlatabiliriz..

    renk transformasyonu
    ne dedik jpeg sıkı$tırması, 24 bitlik renkli ve 8 bitlik grey-scale resimler için düzenlenmi$tir. rgb (kırmızı, ye$il ve mavi) formatındaki resimler, 24 bit'lik bilgiyi 8'er bit'ten üç renge dağıtır. jpeg ise bunun yerine resmi "yuv" denilen standarda çevirir. burada "y" harfi brightness'ını (parlaklığı), "u" harfi hue'yu (rengi) ve "v" harfi de rengin saturation'ını (doygunluğunu) temsil eder. (hakeza bu sistem pal ve ntsc televizyonlardaki renk sistemine benzer)
    insan gözü parlaklığa kar$ı diğer ikisine göre daha duyarlıdır. bu nedenle renkler düzenlenirken yuv haline getirilmesi, (parlaklığın sıkı$tırmaya daha az müsait, rengin ise daha çok müsait olması nedeniyle) önemli bir sıkı$tırma oranı/görüntü kalitesi değeri sağlar. çe$itli yuvarlamalar ile renk ve doygunlukla iyice oynanır. (bu soruda renkli resimlerin jpeg dönü$ümü anlatılmı$tır.)

    downsampling
    daha sonra downsampling yapılarak "u" ve "v" değerleri azaltılabilir. hiç downsampling yapılmamı$sa bu 4:4:4 olarak, (2 faktörü kullanılarak) yatay decimation yapılmı$sa 4:2:2 olarak adlandırılır. (genelde olduğu gibi) yatay ve dikey decimation yapılırsa bu da 4:2:0'dır.

    discrete cosine transform (dct) (ayrık kosinüs dönü$ümü)
    daha sonra resim sol üst kö$eden sağ alt kö$eye kadar diyagonal olarak i$lenmeye ba$lanır. resim 8 sütun x 8 satırlık bloklara bölünür, blok ba$ına 64 pixel dü$er. her bir blokta discrete fourier transformu kullanılarak iki boyutlu "dct" yapılır. bu i$lem sonundaki çıktının parlaklığı orijinal resmin parlaklığı ile aynıdır. sadece mevcut parçaların kosinüs toplamları kullanılarak dönü$üm yapılır. dct esnasında sıkı$tırma yapılmaz. ancak her matrix'in ortalama rengi analiz edilerek, bu renk 8x8'lik bölgeye yerle$tirilir.

    quantization
    (100.kere tekrar ettiğimin farkındayım) insan gözü parlaklığa oldukça hassas iken, renklilik konusunda daha az hassastır. bu da renklerin yeniden düzenlenmesiyle çok iyi bir, kayıplı sıkı$tırma yapmamızı sağlar. (6. maddede kuantizasyon'un ne olduğundan bahsettik) color quantization/ renk nicelendirmesi ile her bir bloktaki parçalar, belirlediğimiz kalite seviyesi ölçüsünde sabit bir sayıya bölünür ve en yakın tam sayıya yuvarlanır. jpeg dönü$ümü sırasındaki en büyük kayıp bu esnada ya$anır. örneğin 8 bit'lik bilgi bu nicelendirme ile 4 bit'e 2 bit'e vs. indirilebilir.

    zig zag
    kuantizasyonun ardından zig zag scan denilen hadise gerçekle$tirilir. blok, 64 elementten olu$an lineer bir dizi olarak düzenlenir. blok üzerinde ilerleme a$ağıdaki $ekilde olur. önce sol üst, ardından sağındaki, sonra alt çaprazı, sonra bir altı, ardından üst çaprazı, onun üst çaprazı, sağı, sonra alt çaprazı, onun alt çaprazı.. $eklinde her bir blok üzerinde i$leme yapılır. bu i$lem ile blok, artan frekansa göre daha kabul edilebilir bir sıra ile dizilmi$ hale gelir. benzer frekansa sahip değerler kümelenir. lakin ilk element, diğer 63 elementten ayrı olarak, diziler arası delta modülasyon ile sıkı$tırılır. diğer 63'ü ise rle (uzunluğa bağlı kodlama) kullanılarak sıkı$tırılır. tek bir elementten ne olur ki diye dü$ünmeyin, sıkı$tırma/ kalite konusunda önem ta$ıyor.

    ..........kolon no...................
    ......0...1...2...3...4...5...6...7..
    ......_______________________________

    s...0:...0...1...5...6..14..15..27..28
    a...1:...2...4...7..13..16..26..29..42
    t...2:...3...8..12..17..25..30..41..43
    i...3:...9..11..18..24..31..40..44..53
    r...4:..10..19..23..32..39..45..52..54
    ....5:..20..22..33..38..46..51..55..60
    n...6:..21..34..37..47..50..56..59..61
    o...7:..35..36..48..49..57..58..62..63

    huffman
    bu i$lemlerin ardından kayıpsız bir sıkı$tırma yöntemi olan huffman kodlaması yapılır.
    (huffman nedir diye sorarsınız kısaca $öyle diyelim. hoffman'da, metin binary kod'a çevrilirken, metin üzerinde en sık kullanılan karakterlere en kısa kodlar verilir, en az kullanılanlara da en uzun kodlar verilir. örneğin f harfi 66 kere geçiyorsa, ona 00 kodunu verebiliriz, e harfi 9 kere geçiyorsa ona 1111 kodunu veririz. böylece sık tekrarlananlar metni iyice küçültür.)

    aslında jpeg dönü$ümü sırasında arithmetic coding/ aritmetik kodlama da denen bir yöntem uygulanabilir. aritmetik kodlama, matematiksel olarak hoffman'dan daha geli$mi$ bir yöntemdir ve dosya boyutunun %5 daha az olmasını sağlar. ancak patent sorunları ve sıkı$tırma/açma i$leminin daha uzun sürmesi nedeniyle pek tercih edilmemektedir.

    13) jpeg sıkı$tırmasının dosya boyutuna etkisiyle ilgili örnekler görebilir miyim?
    elbette. buyrun.
    http://www.tcf.ua.edu/…ler/t389/i98/graphics02h.htm
    http://eduweb.brandonu.ca/~internet/class/jpeg.htm

    not: iki duyygusal parça ile sizleri ba$ba$a bırakıyoruz..
    (bkz: acdsee) (bkz: irfanview)

    3,5 yıl sonra gelen edit: kaynak göstermeden çevirimi kullanan forumcu arkada$lara ayrıca te$ekkür ediyorum. http://www.google.com.tr/…&safe=off&pwst=1&filter=0
2 entry daha
hesabın var mı? giriş yap