• (1941-1986)
    klasik türk müziği solisti. 60'lar sonrasının en başarılı seslerinden biri olarak anılır. uzun yıllar istanbul belediye ve devlet konservatuarlarında öğretim üyeliği yapmıştır. erkan oğur'un da hocasıdır. bir ömürlük misafir, özdal orhon'un ödevi üzerine yapılmış bir bestedir.
  • ozan orhonla akrabalığı var mıdır bilinmez.
  • ozan orhonla akraba olmayan ama soyadini cuneyd orhon'dan e$i olmasi vesilesiyle alan kalan muzikten çikmi$ bir albüme sahip, duru sesi abartisiz teknigi ile hatirlanmayi hak eden zarif insan.
  • 45 gibi genc bir ya$da aramizdan ayrilan berrak sesli hanende. bu kadar guzel ses cok ender rastlanan bir ozelliktir. puruzsuz ve fevkalade yorumu okudugu eserin giri$inde hemen insani mesteder. munir nurettin selcuk'un ogrencilerindendir.
  • // 25 aralık 1941'de istanbul'da doğdu. sesinin güzelliği ve musıkiye duyduğu ilgi daha ilkokul çaglarında dikkati çekti. annesi nigar kale, udî arsak efendi'den ud dersleri almış musıkisever bir kadındı. musıki merakının uyanmasında, annesinin de etkisi olduğu tahmin edilebilir. genç kızlık soyadıyla özdal kale on bir yaşındayken, radife erten'in çalıştırdığı musıki topluluğuna girerek ilk ciddi musıki derslerini aldı. ortaokulun son sınıfındayken, musıki hevesiyle öğrenimini yarıda bırakıp istanbul belediye konservatuvarı'na girdi, ama yaşı henüz küçük olduğu için, yaşını üç yıl büyütmek zorunda kaldı; böylece, kağıt üzerinde on altı, gerçekte ise on üç yaşında konservatuvar eğitimine başladı. bu başarıda, kendisini sınava hazırlayan, bugün itü türk müziği devlet konservatuvarı solfej ve nazariyat öğretmeni göksel baykut'un büyük payı vardır.

    özdal kale, beş yıllık konservatuvar eğitimi döneminde değerli musıki adamı ve hoca şefik gürmeriç'ten solfej ve nazariyat öğrendi, onun seçkin öğrencilerinden biri oldu. gene aynı yıllarda konservatuvarda üslup ve teganni öğretmeni olan münir nurettin selçuk'un da dikkatim çekti. sanatçının hem klasik eserleri sevmesinde, hem de yenilikçi eserlere ilgi duyması ve icrada yeni söyleyişler aramasında gürmeriç ile selçuk'un büyük etkisi vardır. sanatçı, konservatuvardan mezun olduktan sonra da, münir nurettin selçuk'un özel konserlerinde uzun yıllar korist olarak çalıştığı gibi, zaman zaman solist olarak da görev almıştır.1959'da istanbul belediye konservatuvarı türk musikisi bölümü'nden "pekiyi" derece ile mezun oldu. 1960'da sınavla istanbul radyosu'na girdi, ertesi yıl istanbul belediye konservatuvan icra heyeti'ne de katıldı. radyoda ve konservatuvarda solist ve topluluk elemanı olarak on üç yıl çalıştı.
    1968'de değerli musikişinas, kemençeci cüneyd orhon ile evlendi. 1972'de oğlu uğur dünyaya geldi. 1974'te esinin ankara'daki trt müzik dairesi başkanlığı görevine getirilmesi dolayısıyla, konservatuvar icra heyetinden ayrılıp trt kadrolannda yer aldı; bu dönemde hem ankara, hem istanbul radyolarında çalıştı, 1976'da türk musikisi devlet konservatuvan'na solfej ve nazariyat öğretmeni olarak davet edildi; sonradan itü'ye bağlanan bu konservatuvar ile trt'deki görevlerini ölümüne kadar sürdürdü. özdal orhon'u 27 ağustos 1986'da, sanatının en olgun çağındayken kaybettik.

    özdal orhon 1960 sonrasının en başarılı hanendelerinden biridir. her şeyden önce, sesinin kişilikli bir tınısı vardı. yumuşak tınılı, dimağı dinlendirici, pürüzsüz sesi türk musikisine özgü o yumuşak çizgili ezgiler için çok uygun bir sesti. okuduğu eserleri başarıyla yorumlardı. okuyuşunda abartılı yorumlardan, gereksiz süslemelerden kaçınırdı; ama tabiî bir okuyuşla duygunun da hakkını verir, hiçbir zaman donuk ve soğuk bir üslupla okumazdı. kulağı okşayan, güzel sesini dengeli bir yorumla kullanabilen özdal orhon, ezginin notalarım yuvarlamadan, her notanın, her musiki cümlesinin hakkını vererek seslendirirdi. diksiyonunun çok düzgün oluşu ise, hemen farkedilebilen bir özelliğidir.

    özdal orhon geniş bir repertuvara eğilmiş bir sanatçıydı. osmanlı-türk musikisi repertuvannın en seçkin örnekleri arasında yer alan klasik eserleri de, yirminci yüzyıl musikisinin taze tatlar getiren, yenilikçi yapıdaki güzel ömeklerini de konserlerinde ve radyo programlannda başarıyla seslendir-miştir. okuyacağı eserleri titizlikle seçerdi. okuduğu eserler arasında, daha önce hiç seslendirilmemiş olan birçok klasik ve çağdaş eser de vardır. //

    (kalan müzik)
  • kalan müzik sayesinde tanıdığım ve sesine aşık olduğum hanımefendi. maalesef çok erken bir yaşta aramızdan ayrılmış. kalan müzik'ten çıkan albümdeki şarkılar genellikle kısa süreli ancak herbiri birbirinden güzel ve mükemmel yorumlanmış. favorim ise 4 numaralı ince bir bulut gibi.
  • son derece sade bir yorumla mükemmelliğe ulaşan usta ses sanatçısı. ne yazık ki çok erken kaybetmişiz. eşi cüneyt orhon'un kemeçesiyle eşlik ettiği kayıtlar efsanedir.
  • tanımadığımız etmediğimiz, canlı hiç görmediğimiz ama ne kadar narinsin derken hakkını veren bir insan.
  • geçenlerde bir arkadaşım aracılığıyla dinlediğim, kadife sesli sanatçı. erken vefatı klasik türk müziği için büyük kayıp olmuş gerçekten.
  • benim için zerafetin sese yansımasıdır kendisi, o kadar naif, o kadar duru, ama bi o kadar duygulu. hatta dinlediğim beğendiğim tek kadın ses sanırım, elimizde bu kadar az kayıt olması ne kötü.allah rahmet eylesin ;

    bir kaç örnek :

    beni sev, ruhumu sar, kalbime yaslan, beni sev derken bile asaletinden bi şey kaybetmeyen, arabeske kaymayan bir ses:

    http://www.youtube.com/watch?v=-cvt_g0fwxg

    gözleri yaz gecesi derken :

    http://www.youtube.com/watch?v=vciafm2qkwm

    çok fazla bilinmeyen bir uşşak şarkı, güfte orhan seyfi orhon'a ait ,
    bilmem ki bu garip gülümsemeden,
    ben ne kastederim, sen ne anlarsın?

    http://www.youtube.com/watch?v=dgu1hnb8vt8
hesabın var mı? giriş yap