• dört eyvanlı, avlulu, avlusunun üzeri açık, şifahiye medresesi ve sivas çifte minareli medrese nin yer aldığı bölgede bulunan, iki katlı, anadolu selçuklu devri yapısı.
  • tarihte önemli yeri bulunmus medrese'dir,

    bazilarinin utanmadan kiyam dedigi sivas katliami'nin o olaylarin ilk basladigi yerdir

    buruciye medresesi, o gün sivas'da bulunan aydinlara ev sahipligi yapiyordu, kimisi fotograf cekiyor, kimisi siir kitaplarini imzaliyordu.

    sonra...

    (bkz: http://kemalistler.net/viewtopic.php?t=4045)
  • sivas/konak meydanı'nın hemen alt kısmında olan medresede (tıpkı caferağa medresesi gibi) hat, ebru, tezhip vb. kurslar var. bahçesindeki güllerin mis kokusuyla kahvaltı etmek için pek güzel.
    (oha reklama bak)
  • 1271 yılında, selçuklu sultanı 3’üncü gıyaseddin keyhüsrev döneminde inşa edilen medrese. iran'ın burucird kasabasından gelen muzaffer burucerdi tarafından, fizik, kimya, astronomi öğretimi amacıyla yaptırılmıştır.
  • sivas'a gidildiğinde mutlaka ziyaret edilmesi gereken tarihi medresedir. öğrencilerin, aydınların sivas'ta en çok uğradıkları mekandır şimdilerde. içinde ister oturur kafa dengi arkadaşlarınızla güzel güzel sohbetinizi edersiniz köpüklü kahvelerin eşliğinde, ister sanat atölyelerini dolaşırsınız, ister iki lokma yemek yer karnınızı doyurursunuz. her ne yaparsanız yapın, bir şekilde keyif alırsınız.
  • bir rivayete göre duvarlarındaki eğrilik ve yanık izlerinin timur istilasından kaldığı belirtilmektedir. osmanlı'yla timur devleti arasında gerçekleşecek ankara savaşı öncesi anadolu'da ilerleyen timur sivas'ı kuşatır. şehrin teslim edilmesi kaydıyla kimseye zarar verilmeyeceği söylenir. zaten şehri savunmak için pek de bir gücü olmayan sivas, zorunlu olarak teslim olur. ancak asıl kıyım bundan sonra başlar, şehir istilaya uğrar. bu sırada buruciye medreseside istiladan nasibini alır. medreseyi yıkmak isteyen timur'un ordusu duvarları zorlar ve etrafı ateşe verir, ancak medreseyi yıkmayı başaramazlar. işte bu nedenle günümüzde medresenin karşı tarafındaki eyvanının iç duvarının biraz eğri olduğu ve duvarlar üzerindeki yanık izleri, geniş siyahlıklar o günlerin acı hatırası olarak rahatlıkla görülebilmektedir.
  • muhteşem bir girişi vardır. inanılmaz bir taş işçiliği ile sizi büyüler. gündüz vakti gidip o sanatı incelemenizde fayda var. ayrıca 800 yıllık bir mekanda çay içmenin de ayrı bir keyfi var. ziyaret etmelisiniz.
  • sivas'taki diğer medreseler için:

    (bkz: şifaiye medresesi)
    (bkz: çifte minareli medrese)
    (bkz: gök medrese)
  • timur anadolu'ya dayanmış, az sayıda osmanlı askeri tarafından korunan sivas timur'a teslim olmuştur. bunun üzerine timur kırıma girişmiş ve şehri yakıp yıkmaya başlamıştır. ancak yıkmak için çok uğraştığı buruciye medresesi bu kırıma dayanmış, timur'a inat edercesine yıkılmamıştır. güney tarafındaki duvarın kararmış ve biraz eğik olması timur'un burayı yakıp yıkmak istemesinden ileri gelir.
  • medrese taç kapısı üzerinde ve medrese içerisinde yer alan selçuklu sülüsü ile yazılan arapça kitabelerin, arapça okunuşları yerine, türkçe çevirilerini vermeyi daha doğru bulduğumu belirtmek isterim.

    1. taçkapının kemerinin altında üç yöndeki kitabe, sülüs yazıyla kapının sağındaki hücrenin üstünde; “bismillahirrahmanirrahim.”

    2. kapının cephesinde kur’an’ı kerim’in al-i imran sûresi 18. ayet: “allah, melekler ve adalette sebat eden ilim adamları şahitlik etmiştir ki ondan başka ilah yoktur. mutlak güç ve hikmet sahibi allah’tan başka ilah yoktur.”

    3. kapının solundaki hücrenin üzerinde al-i imran sûresi 19. ayet: “allah katında (gerçek) din islamdır.”

    4. sağ hücrenin üstünde kabartma iki daire içinde: “allah’a güvenen hibetullah oğlu muzaffer.”

    5. kapının solundaki hücrenin üstünde yine kabartmalı iki daire içinde: “allah’a tevekkül ettim ve şeref allah içindir.”

    6. kapının cephesinde ‘şehidallahü’ ayeti kerimesinin üst tarafından yarım daire içinde; “ilim talep etmek her müslümana farzdır.”

    7. yan tarafında devamı olan; “ilmin fazileti ibadetin faziletinden hayırlıdır.” hadisi şerifi yazılıdır.

    kapı üzerindeki bu kitabelerin dışında, bina cephesinde yer alan diğer kitabeler şöyledir;

    8. binanın cephesinde sağ tarafındaki saçağın hemen alt kısmında boydan boya “allah’ım arzunun çokluğu beni gaflete düşürdü ve dünya sevgisi beni helak etti.” yazmaktadır, kitabenin devamı kırık olduğu için tamamını okumak mümkün olmamıştır.

    9. binanın sol cephesindeki saçağın altında: “allah’ım bu makam, senin kudretin ve senin üzerine ziyade olan büyüklüğünün şerefini ve affını isteyenler ve senin rahmetine sığınanların makamıdır. senden merhametini isterim.” yazmaktadır.

    taçkapı ve bina dışında ki kitabelerden sonra, medrese içerisinde yer alan kitabelere bakacak olursak;

    doğu yönündeki ana eyvanın çevresinde zarif bitkisel motifler arasında âyete’l-kürsî yazılmıştır. “allah, o’ndan başka ilah yoktur. o hayy’dır, kayyum’dur. kendisine ne uyku gelir ne uyuklama. göklerde ve yerlerdekilerin hepsi o’nundur. izni olmadan kim o’nun katıda şefaat edebilir. (o’na hiçbir şey gizli kalmaz)o’nun bildirdiklerinin dışında insanlar o’nun ilminden hiçbir şeyi tam olarak bilemezler. o’nun kürsüsü gökleri ve yeri içine alır, onları koruyup gözetmek kendisine zor gelmez. yücedir, büyüktür.”

    yine medrese içerinde iç avludaki mermer sütunlar üzerinde, iki revak kavislerinin köşelerinde sekiz daire şeklinde yer alan madalyon şeklinde kitabeler bulunur. bu madalyonların ortasında yer alan yazılar madalyon çevresindeki daire biçiminde yazılan cümlelerin son kelimeleridir.

    birinci madalyonda: “bu mübarek medresenin devletleri zamanında yapılması emretti”. madalyonun tam ortasında ise “es-sultan” yazmaktadır.

    ikinci madalyonun içinde: “arabın ve acemin sultanlarının efendisi ümmetin kölelerinin sahibi büyük sultan.” madalyonun ortasında “ed dünya” dünyanın yardımcısı, yazar.

    üçüncü madalyonun içinde: “din ve dünya işlerinin yardımcısı, müslümanların ve islamın yardımına koşan, fetihlerin babası kılıçarslan keyhüsrev”. madalyonun ortasında “arslan” yazar.

    dördüncü madalyon: “allah şanını ve kelimesini yüceltsin devletini daim kılsın. müminlerin emirinin delili”. madalyonun ortasında “ve şanühu” yazar.

    beşinci madalyon: “çok bağışlayıcı olan rabbinin rahmetine muhtaç allah’ın zayıf kulu.”. madalyonun ortasında çiçek motifi vardır.

    altıncı madalyon: “abdullah el mufaddal el burucerdi oğlu el muzaffer oğlu hibetullah oğlu el muzaffer”. madalyonun ortasında “cerdii” yazar.

    yedinci madalyon: “allah ona ve onun anasına babasına ve bütün müslümanlara mağfiret etsin (acısın-merhamet etsin) ey allah’ım âmin diyen kulunu da bağışla”. madalyonun ortasında “ye gûlü âmin” âmin diyen kulunu da, yazar.

    sekizinci madalyon: “rasulullahın hicretin 670. senesi aylarında.” madalyonun ortasında ‘es- selam’ yazar.

    yapılan yenileme çalışmalarında yerleri tespit edilemediğinden ana eyvanda sergilenen 12. kitabe ve taç kapının avluya bakan cephesi üzerinde çok yüksekte bulunan 13. ve 14. kitabeler okunamamıştır.

    medrese içerisinde yer alan medresenin banisine ait türbe kitabesi türbenin giriş kapısındaki duvardan başlar ve dört satırdan ibarettir.

    türbe kitabesi; “yalnızlığımda, yabancılığımda ve benim bu odamda bana acı ve bana yardımcı ol.”

    1- “rahman rahim olan allah’ın adıyla, ey allah’ım beni sana yaklaştıracak bir amelim, sana kendi (varlığıyla) şahitlik edecek bir güzel (davranışım) yoktur. benim fakirliğim, yoksulluğum, önemsizliğim ve birliğim ariz olsun. benim ayrılışıma (irtihal) merhamet et, kabrimde bana yardımcı (dost) ol. mutlak sana iltica ettim.”

    2- “ve sana tevekkül ettim. sen cömertlerin en cömerdi merhametlilerin en merhametlisisin.”

    3- “bu türbe (allah’ım) zayıf, garip ve tek başına (kalan) kulu hibetullah el-mufaddal el-burucerdi’nin oğlu muzafferindir. allah onu, anasını, babasını ve bütün müslümanları affetsin.”

    4-“ona cenneti rızık olarak versin, ahirette saadet (ihsan eylesin). allah onun yalnızlığına yardım etsin, onun garipliğine (bu dünyadan ayrılışına) rahmet eylesin. kim ki türbenin dışında kabrimi tahrif ederse sen onun hasmı ol. allah’ın meleklerin ve bütün insanların gazabı o kişinin üzerine olsun.”

    medrese içerisinde yer alan kitabeler bunlardı.
hesabın var mı? giriş yap