edip harabi
-
asıl adı ahmed edip olan bir ozandır harabi bey.. harabi şiirlerinde kullandığı mahlası olup, kimileyin de edip'i kullanmış, karar verememiştir yine kimileyin.. bahriye birlik ve beraberlik kolu göreviyle istanbul'un dört bir yanında gezinen edip bey, henüz 17'sinde bektaşîliğe girmiş ve bir daha da çıkamamıştır.. tasavvuf'a hayli meraklı olan bu harap ozan beyin, gerek hece gerek aruz dolu bir divanı mevcuttur ki, ayva tatlısı üzerindeki kaymak gibidir, ya da ekmek kadayifî üzerindeki, belki de hanımgöbeği, neyse..
nesimi ve kaygusuz'dan etkilenen edip oğlan, hicivle yoğrulmuş, dünyayla yorulmuştur keza.. divanı, tastamam 570 sahifedir; ve süleymaniye kütüphanesi'nde, ihsan mahfi kitapları arasında 98 nömrede kayıtlı bir eserdir, gidin bakın efendim.. hatta ilk otuz sayfası hayın fareler tarafından kemirilmiştir ya, benim de sol elimin ayasını yediydi bu farelerden biri, zira kitabın arasında unutmuşum elimi üstünüze afiyet.. -
hazret-i isa'nın babası, musa'nın allah'ı olduğunu söyleyen şiiri, sıradan sünnilerin anlayamayacağı bir vahdet mes'elesidir.
kaf ü nun hitâbı izhâr olmadan
biz bu kâinatın iptidâsıyız
kimseler vâsılı dîdâr olmadan
ol kâbe kavseynin ev ednâsıyız
yok iken âdem’le havva âlemde
hak ile hak idik sırr-ı müphemde
bir gececik mihmân kaldık meryem’de
hz. isa’nın öz babasıyız
bize peder dedi tıflı mesîha
“rabbi erini” deye çağırdı mûsa
“lenterani” deyen biz idik ona
biz tûr-i sîna’nın tecellâsıyız
“küntükenz” sırrının olduk âgâhı
aynelyakîn gördük cemâlullâhı
ey hoca bizdedir sırr-ı ilâhi
biz hacı bektaş’ın fukarâsıyız
zâhida şânımız “inna fetahna”
harâbî kemteri serseri sanma
bir kılı kırk yarar kâmiliz amma
pir balım sultan’ın budalasıyız
zöge: entarinin girişindeki tanıma uygun olarak zaman ötesine gitmiştir. ne demiştik? "hazret-i isa'nın babası, musa'nın allah'ı olduğunu söyleyen şiiri, sıradan sünnilerin anlayamayacağı bir vahdet mes'elesidir." e, tabii anlayamayınca, zaman ötesine göndermişler... bunlar daha "vahdet" meselesini anlamadıklarına göre, bu cehaletle islamiyetle ilişkileri sorgulanmalıdır. (dikkat, sünni, değil "sıradan sünni" denmiştir.)
zöge2: ben sana sünni olamazsın demedim, harabi baba'yı anlayamazsın dedim. -
"
kimsenin hatasın göremez idin
kendi noksanını bilmiş olaydın
her bir söze cevap veremez idin
benlik davasından geçmiş olaydın
(bkz: edib harabî)
" -
hayder-i kerrar'a canım fedadır
çünki kendileri şah-ı veladır
bazı musfidlerin sözü hebadır
söylüyorlar haşa allah ali'dir
sırr-ı hakk'a bunlar agah değildir
hakka gidenlere hemrah değildir
ali haktır fakat allah değildir
böyle zannedenler mutlak delidir
ali'nin pek büyük kerameti var
kerametten büyük velayeti var
halik diyen erin delaleti var
zira hak muhammed ali celidir
dinle bu söz vaiz pendi değildir
benden hak söylüyor indi değildir
iman-ı harabi şimdi değildir
ta bezm-i elest ü kalu beli'dir
(bkz: vahdetname) -
saraba duydugum askin tercumani olan dizelerin sahibi bektasi baba.
-
topal tevfik isimli bir kişi "ittihatçı" diye jurnal etmiş harabi'yi. sinirlenmiş.
şu şiiri yazmış :
"ben ehl-i tarikim diye davalar edersin
bir hırka giyip heyet-i dervişle gezersin
lakin biliriz biz seni her boku yersin
noksan seni halk etti hüda çünkü bodursun
lanet sana mecra-yı fesad fitne fücursun..." -
onyedisinde, merdiven köyü tekkesinde hilmi dede baba'dan yeniden doğmuş, otobiyografik divançesinde de söylediği gibi kitap gibi bir adam olmuştur kendisi:
peder ve valdem oldu bahane
merecel bahriyani yeltekiyane
bin ikiyüz altmış dokuzda kane
eriştim zahiren geldim cihane
berzahtan kurtuldum çıktım aradan
onyedi yaşında doğdum anadan
muhammed ali hilmi dede babadan
çok şükür hamdolsun geldim imkane
namım edip idi harabi oldum
erenlerin ayak turabi oldum
hakk'ın bir mukaddes kitabı oldum
aşkolsun okuyan ehli irfane -
vahdetname adlı eserinin erkan oğur ve ismail hakkı demircioğlu tarafından yorumlandığı bir videosu.
ben ne desem bilemedim,siz dinleyin mest olun !!!
http://www.hocam.com/videoizle.php?id=9849 -
kızılbaş aleviliği ve bektaşiliği birbirinden ayıran zevat için mutlak okunması gereken zat-ı şahanedir.aleviliği kendi dinamikleri ile içeriden anlamak mı? yoksa kendi sunni sorularını sormak mı? elbette niyet anlamak ise anlaşılır. ancak maksat çürütmeye kalkmak ise, bu amaçla istediğiniz argümanları sunacak yazarları okumak seçili bir tercihtir. ahmet yaşar ocak tan bulabilirsiniz. mümkündür. bu türden başka kaynakları da ayrıca tavsiye ederim. ama onlarla anlamazsın be güzel kardeşim, bak hala kardeşim diyorum.reha çamuroğlu bile daha faydalı olur ama ahmet yaşar ocak a nazaran.
bakın şehirde yaşayan, osmanlı da epeyce görev almış, bu bektaşi babası( bektaşi tekkesindendir) kızılbaşlığı nasıl işlemiş şiirlerinde;
bipeder derler mesihe
belki ruhullah imiş
kimseler bilmez o sırrı
müphemi bir meryem bilir
biz ne buğdayı ekle deriz
ne de huri gılman isteriz
cennetin derdi belasın
hazreti adem bilir
sofuyu ahmak ne bilsin
künhümüz esrarımız
kendi aklın kıyas eder
bizi de sersem bilir
babo haydardan diğer baba
ben de etmem iltica
can harabi sen kızılbaş
olduğun adem bilir -
ey vaiz sen bize vaaz edemezsin
çünkü her bir ilmin deryasiyiz biz
bizim yurdumuza hiç gidemezsin
hakikat kaf'inin anka'siyiz biz
haberdar olaydin sirri suphandan
feragat ederdin küfr-ü imandan
birsey anlamadin sen magzi kuran'dan
kuran'in esrar-ü manasiyiz biz
biz tertip eyledik kabe-kavseyn'i
kurbu ev ednada kurduk ayini
fehm eyleyemezsin sen o mabeyni
mirac'in leyletel esrariyiz biz
tur'da biz musa'yi irsad eyledik
isa'yi çarmihtan azad eyledik
çikardik göklere imdat eyledik
bunlarin sebebi ihyasiyiz biz
kafü-nun dan daha nisan yok iken
bu görüp bildigin cihan yok iken
hakka siginacak mekan yok iken
bizde gizlenmisti amasiyiz biz
ibrahim'e nari gülzar eyledik
"tecri mintahtihel'enhar" eyledik
yok iken harabi biz var eyledik
bu kevn ü mekanin hudasiyiz biz
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap