çemberin çevresinde başlangıç ve son ortaktır
-
diels 'e göre herakleitos 'un 103 numaralı fragmanının cengiz cakmak cevirisidir.
yunancası; "dsunon gar arkhe kai peras epi kuklou periphereias." (porphyrios, quaestiones homericae ad iliadem, ad, 200)
herakleitos'un zamansal kosmos anlayışına göre; çemberdeki başlangıç ve sonun ortak olması kozmik düzenin ebedi ve ezeli bir dönüş içinde bulunması anlamına gelir. kozmik düzen içinde bulunan hiçbir şey kalıcı değildir. sürekli olarak ölüm ile yaşam, bolluk ile kıtlık, yaz ile kış yer değiştirir, ama kozmik düzenin kendisi her zaman varolmaya devam eder. yunan anlayışına göre dairesel hareket ölümsüz olmanın bir göstergesidir. bu bakımdan kosmos'un kendisi, ölçülere göre yanan ve sönen bir ateş olarak ölümsüzdür.
benzer bir durum scotus eriugena'nın saydam ve sarmal kulesi için de geçerlidir.
zira düşünmenin ritmi budur; evrenin ritmi de böyledir; bir yandan iniş ve bölünme; öte yandan çıkış ve yeniden biraraya gelme. (bkz: inen ve cikan yol bir ve aynidir) yunan babaları aracılığıyla, özellikle de pseudo-dionysos'da, scotus, yeniplatoncu filozofların yönlendirici iki izleğini bulur: ilerleme / proodos ve dönüş / epistrophe bu çift izleği scotus, büyük bir ustanın özgünlüğü ve fantezisiyle işler. scotus, doğa ya da var olan ı şöyle bölümler;
a/ yaratılmış olmayan ve yaratan doğa: her şeyin üst nedeni olarak tanrı
b/ yaratılan ve yaratan doğa: idea'lar - ilk örnekler, her şeyin temel nedenleri
c/ yaratılan ve yaratmayan doğa: zaman ve mekanda üremeye bağlı olan varlıklar
d/ yaratmayan ve yaratılmış olmayan doğa: her şeyin son amacı olarak tanrı
bölünmeden sonra yeniden birleşmeye varılıyor; bir araya gelmeye. a ve d; tanrı olan hakikati gösterir. b ve c ise yaratılan adı altında toplanabilir. sonra böyle elde edilen ikilik, yeni bir diyalektik ilerlemeye, birliğe indirgenir: yaratıcı ve yaratık artık sadece bir tek şey olmuştur.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap