• anlatıldığı üzre bir yeniçeri sınavıymış bu. yeniçeri adayı ocağa alınmadan önce küllenmiş bir mangalın üzerine kaideyi doğrultup osurması istenirmiş. eğer çıkan gaz sadece bir noktayı etkiler yani bir kratere neden olursa(mermi etkisi) sınavdan geçmiş kabul edilirmiş. ve fakat yeniçeri adayının tepkimesi mangaldaki külleri dağıtırsa(bazuka etkisi), yani geniş bir alanı tahrip ederse sınavdan elenirmiş. ne yapınlar şimdiki kadar gelişmiş tekniklere sahip olmadıkları için böyle pratik bir yönetem uyguluyorlarmış.
  • yeniçeri ocağında icat edilmiş, bir tür test. tanzimatın son dönemlerine kadar eşcinselliğin son derece doğal hatta desteklenen bir tercih olduğu osmanlı imparatorluğunda, kimin ibne olduğundan çok - neticede neredeyse herkes biseksüelmiş - , kimin aktif kimin pasif olduğunu anlamak için kullanılırmış. düzenli anal seks yapan pasif bireylerin sfinkterleri gevşek olurmuş ve mangala osurdukları takdirde geniş dübürlerinin etkisiyle mangaldaki tüm külleri dağıtırlarmış. bu sayede tercihleri belli olur, ona göre davranılırmış.
  • mangalda kül bırakmamak tabirinin nereden geldiğini biliyor musunuz? bazı kaynaklara göre bu tabir, osmanlı zamanında yeniçeri ocağı'na alınacak gençleri test etmek için kullanılan bir yöntemmiş aslında.. rivayet o ki, ocağa alınacak gencin, bir heyetin önünde külle dolu bir mangalın üzerine yellenmesi sağlanır, genç, yellenmesiyle mangalda kül bırakmazsa ocağa alınır, çok az kül kaldırırsa eşcinsel olduğu düşünülüp ocağa alınmazmış.

    bazen dilimin ayarı kaçıyor fakat öyle şeyler yaşıyorum, gözlemliyorum ki tutamıyorum kendimi. fuzulinin dediği gibi söylesem tesiri yok amma, söylemesem gönül razı gelmiyor...

    yukarıdaki rivayetten anlaşılan o ki, bol keseden atıp tutanları, tutamayacakları, aslında tutmayacaklarını çok iyi bildikleri sözler verip kendilerine inanıp güvenenleri ortada bırakanları, olmadıkları gibi görünenleri, lafta en cesur, en ahlâklı, en iyi, en merhametli, ve hatta en devrimci, en en en en en gözüküp pratikte bu kavramların yanından bile geçmeyen yalama ağızlıları işaret eden bu tabirin özcesi, "ibnelik yapmak" anlamına geliyor.

    ibnelik, eşcinsellik anlamına gelmiyor benim lügatımda. bana göre ibnelik bir kavramdır ve daha çok, dünyayı bacak arasından algılayan, başkalarının uçkuruna lastik, kendilerininkine jimnastik olan, lafta en kahraman rıdvan olup zoru görünce kuyruğu kıstırıp kaçan homofobik heteroseksüellere has bir tabirdir üstelik.

    öyle ki bu ibnelerin bazılarını, değil bir mangalın, sönmüş bir volkanın küllerinin üzerine oturtsanız tozu dumana katarlar; siz savurdukları küllerden boğulursunuz, onlar yellerine yel katarlar..
  • yeniçeri ocağı osmanlıya uzun zaman hizmet verdikten bir zaman sonra yavaş yavaş yozlaşmaya başlamıştı.

    ölüme giden askerlerin gerideki karısını çocuğunu düşünmemesi için çıkartılmış evlenme yasağı, genç sağlıklı bedenlerde cinsine yönelme eğilimine yol açmış, kışlalarda, hamamlarda leventler kucak kucağa muhabbet eder olmuştu.

    kolağaları emrindeki yeniçerilerin eşcinsel olup olmadığını değil ama aktifmi pasifmi olduklarını öğrenmek için bir test icadettiler.
    sönmüş bir mangalın üzerine oturup var gücüyle yellenmesi gerekiyordu. kasları sağlam olan yeniçeri kaldırdığı kül kadar erkekliğiyle övünür, kül kaldıramayan yeniçeride söz konusu kasların gevşek olmasından dolayı cephe gerisi görevlere verildirdi.

    mangalda kül bırakmamak deyimi de bu şekilde oluşmuştur.
  • ortaya çıkış hikayesine en fazla şaşırdığım deyimdir.
  • kumbaranin bozuk olmasi halinde de yeniceri ocagina aliniyormus fakat bilinecegi uzere civelek oglan sifatiyla.
  • yapamayacağı, altından kalkamayacağı işlerden/meselelerden bahsederken her şeye kadirmiş gibi konuşmak, konuşurken hezarfen olmak, süpermen olmak, ağzından çıkanı duymuyormuşçasına esmek, gürlemek, şorlamak.
  • genelde konusurken esip savuran, atan tutan cok cesurmus ya da kendini herseyi halledebilirmis gibi gosteren insanlar icin kullanılır. "mangalda kul bırakmıyorsun ama..." seklinde de bozguna ugratılır.
  • çirkefleşmek, adileşmek aslında... ne warsa mekâna çıkarmak, bütün sırları, gizleri açıklamak; gerçek yüzünü göstermek, hatta öyledir ki "kirli çamaşırlarını ortaya dökmek", ayıptır.
hesabın var mı? giriş yap