• cidden delidir

    -seviyo musunnnbeni?
    -seviyorumm
    -seviyor musunnn?
    -seviyoruuuum
    -nyalan soyluyorsunn *caaat*

    ilk tokati atar deli kadir, kadin durdugu yerde 360 derece doner, bi tane daha patlatir, sonra bitane daha, kadin topac olmustur.bu tokat zor gozuksede en onemli an ilk vurustur. ilk vurusta o kariyi 360 derece dondurmek onemlidir. dondukten sonra dokunsan fizik kurallari geregi kadin donmeye devam eder zaten.
  • --- spoiler ---

    deli kadir duvardaki resme bakarak sorar:
    -kendimi tanıdım, peki bunlar kim?
    esas kız:
    -insanlar, halk...
    ...deli kadir:
    -beni büyük çizmişsin, ayıp etmişsin.
    --- spoiler ---
  • -birak o kizi!..
    -kimsin sen?
    -kadir
    -hangi kadir?
    -deli kadir uleeennn
  • zenginlerin mutemadiyen kilic baligi yiyip beyaz sarap ictigi, kopek gezdirdigi karikaturle fantastik turk sinemasi arasi yapit olan kan filminin en akilda kalan kismi. deli kadir'in adinin ilk duyuldugu sahnede etki daha vurucu olsun diye figuranlardan biri de korkulu bir ifadeyle "ne? deli mi?" gibi tadindan yenmez bir replik sarfetmektedir.

    ayni filmin bir diger muhtesem sahnesi icin bkz: http://www.youtube.com/…rqgbmkiwb9s&feature=related
    bu sahnede tanidik bildik turk filmi disko karakterleriyle hasret giderebilir ve bir diger kadir inanir klasigi olan "rakibi iki elle omuzlardan avuclayarak kavgaya girme" hareketini de iredeleyebilirsiniz.
  • orjinal adi "kan" olan 77 yapimi turk filmdi.

    ole bole diil, herkesin mutlaka izlemesi gereken cok mustesna bir eser.
    nasil anlatsam, film o tarihe kadar yapilmis butun kurallara meydan okuyor resmen. filmin yarisina geldim, hala plot yok konu ne nasi bagliycaklar filan bambaska bi boyuttalar. izledigim turk filmleri arasinda uzak ara en carpicisi olmus.

    a.q. dakka 5:00 de kopegi bile seslendirmisler daha ne olsun. dizboyu ozen gostermisler filmde.? ehe
  • -aloo! ben kadir... deli kadir uleeenn!...

    repliginin nesillerden nesillere aktarilmasini saglayan yesilcam saheseri...
  • filmin kendi başlığından ziyade burada incelenmesi doğru olan karakter zira deli kadir adı filmin önüne geçmiştir. aslında sözlüğün aynı ada sahip farklı kategorilerdeki başlıkları wikipedia gibi ayırması gerekiyor artık.

    filmin kendisi ekürisi olan yıkılmaz adam ile birlikte başlı başına nasıl film çekilmez dersi gibidir. alakalı alakasız müzik kullanımı, birbirinden bağımsız sahneler, mantıksız yazılmış diyalog ve sahneler. öyle böyle değildir. kuvvetle ihtimal bir haftada çekmiş ertesi hafta bütün montajı tamamlayarak yayına sokmuşlardır.

    ses stüdyosu hali hazırda köpek havlaması kayıdı olmadığı için onu bile kendisi seslendirmiştir. yumruk ve kurşun seslerinin bayağılığı hepimizce malum. delikanlı adam örf adet derken çok tehlikeli fikirler aşılamışlardır. örneğin düğün sahnesinde herkesin silahına davranarak havaya sıkması gibi bir sürü saçmalık barındırır. sanki ataları bozkırda havaya ok atarak kutluyordu düğünü. varoş kültürünü türk kültürü gibi göstermeye çalışmak, adam öldürmeyi delikanlılık olarak lanse etmek, amerikan soslu cıvık aşk muhabbetleri derken aslında bok gibi bir filmdir.
  • kuran çarpsın, disco sahnesinde (29:36) (bkz: fela kuti)’den (bkz: eko ile) çalan kan filminde, (bkz: abdurrahman palay)’ın seslendirdiği legendary karakter

    abdurrahman palay cüneyt arkın’a ses veren ve yeşilçam’a nayır/nolamaz’ı katan insandır. bkz’ a üşenen tembeller için verdiğim tatliş bi hizmet olsun bu da

    --- spoiler ---

    film birtakım sol görüşlerin manifestosu olacakmış gibi işçinin, emekçinin hakları mağduriyeti ile giriş yapıp türkülerle filan süslendiği için ilk başta insan lan sosyal mesaj ve duyar mı geliyor diyor ama grafik korkunç bir hızla varoş delikanlısının robin hood’luğuna ulaşıyor. kadir inanır çocuk işçi olarak çalıştığı dükkanda abisinin ölüm haberi alıp kan içindeki cesedini gördükten sonra kafayı yiyerek zenginlerden nefreteden tipik isyankar sikko bir fakir olur. abisinin ölümüne neden olan iş kazasının müsebbibi saydığı patronu, kerim/yıldırım gencer’ in kışkırtması ile öldürüp hapise girer ve iyice pişer. kabadayı, it, hergele olarak çıkar hapisten. akabinde kendisini insanlara deli kadir olarak tanıtır ki burada da açık şekilde görüldüğü üzere ciddi bir kimlik bunalımı yaşamaktadır. çok manyak replikler var filmde. misal şarkısını söylerken kendisini dinleyip ardından alkışlamayan kadir inanır’a “sanata saygı duymayı öğren” diyerek tokat atan (bkz: diclehan baban)’a deli kadir “bizim sevgimizde tezahürat yoktur” diyor. neden sonra kendisini alıp o çok karşı olduğu hayatın non-stop yaşandığı bir disco’ya götürüyor. bildiğimiz 80ler discosunda zerrin (necla nazır) fela kuti eşliğinde frapan dore tulumu ve başında serpil çakmaklı bandı ile vamp bakışlarla bir tür kabile dansı icra ediyor. bu noktada devreye giren tecavüzcü coşkun yüzünden bir atışma yaşanıyor ve coşkun deli kadir’e tam bir çakal gibi, arkası dönükken “jigolo” diye laf atıyor. zaten zenginlerden ve eğlenceden kıskanmalı iğrenen deli kadir necla nazır’ın söylemi ile iyice “psikomanyak, nimfomanyak, sadist”e bağlayıp “jigolo ne demek ulan” şeklinde bir soru soruyor. kendisi son derece adalet düşkünü bir katil olduğu için haybeye masum öldürmek istemiyor hali ile. fakat tarihten dersini almış olan ve daha önce pek çok filmde kadir inanır’a barda laf atıp ağzını burnunu kırdırtan coşkun “yok abi ben söylemiim” filan diye kıvırıyor. bir gün yine deli kadir durduk yerde discoya dalıp necla nazır’ı mahallede cereyan eden bir düğüne götürüyor zorla. manyak mı ne! necla nazır da gitmekle kalmayıp 5 dakika önce kadir’den “millet gündüz çalışır okur siz tepiniyorsunuz” diye laf duymamış tipik bir stockholm sendromlu gibi pısıp mahalle ağzı ile yanık yanık “ bi cıgara versene” diyor. orda bi tiksinmedim değil necla nazır’dan. bir de ay bu içilir mi diye adamın sigarasına bok atıyor. cıgara nedir ya kardeşler kıraathanesi’nde tavla atar dayılar gibi. neyse gidiyolar oturuyorlar düğünde. her türk mahalle düğününde olduğu gibi (filmlerde her türlü absürdlüğü anlamlandırıp bunu anlamlandıramıyorum işte ben) folklor ekibi polyester bir otantizmle davul zurna eşliğinde bilmiyorum hangi yöreden çalıp oynuyorlar. sonra takı töreni yapılırken (bkz: ihsan yüce) ( deli kadir’in mentoru bu adam) “ulusları ulus yapan geleneklerini yaşatmalarıdır” diyor. filmin başımda da “kanunu karşına değil arkana al” diye uyarıyor kadir’i bu abi. kadir geline buzdolabı takıyor, kızın tütün fabrikasından arkadaşları hayvan gibi altın zincir takıyorlar. feci takı takılıyor ve herkes coşuyor. kadir’den izin alıp göt kadar lokalde herkes ateş ediyor havaya. damat dahil. kadınlar sandalye, masa altına saklanıyor. necla nazır dahil. sonra kadir “al, al hadi, utanma kız” dercesine bir gülümseme ile necla nazır’a uzatıyor tabancayı. o da sıkıyor havaya şuursuzca. sonra el ele tutuşuyolar orda. bir daddy issue, bir hayvanseverlik vakası daha güzel ortadoğumda. necla nazır dönüşte “insanlığı, emeği, sevgiyi filan senden öğrendim” ben diyor. buna istinaden ilerleyen dakikalarda kadir de buna “benim hayatım acı dolu, sen kendi evreninde kal yavrum” diyerek fermi paradoksuna, çoklu evren kuramına filan gönderme yapıyor. necla nazır, zaten erkek gibi erkek görüp minik dimağı folloş olduğundan ve de üniversitede güzel sanatlar okuduğundan salonun duvarına sik gibi bir kadir inanır portresi ve yanına temsili halk çizerek perçinliyor aşkını. hizmetçi kız “bu ne ya diyor duvarın anasını sikmişsin”, necla da kah bilmiş kah bohem kah aşk kadını “aşk bu sevgi” filan diyor. kadir’in yeğeni de üniversitede okuyor ve senden tiksiniom, bunca kitap okuyom katilliği öven bişi görmedim diye birtakım komünist laflar edince kadir delleniyor ve kibarca “ulan it size bakmak için sen yaşta köpek gibi çalıştım ben sen şimdi okullara gidiyon, spiralli defter, 0,5 uçlu rottring aldın diye götün mü büyüdü puşt” diyor. (bkz: mağdur edebiyatı) fedakar anne araya giriyor. aralarda fakir çocuklara zoom, çocuk işçilere öpücük, varoş birtakım duygusllıklar, işte sol örgütten duvar yazıları, fonda protest ezgilerin üzerine kalın bir erkek sesi ile sloganlar ( bu seslendirmeler erhan yazıcıoğlu’na ait ) sonra işte birtakım mafyalar başka birtakım mafyaları öldürmek için deli kadir’i atıyorlar. o sırada mafyanın karısı olan suna yıldızoğlu tüm ingiliz tatlılığı ile gebe. kocasına, “gebeyim” deyince beyi bunu alıp duvara çalıyor sevinçle ve yukardan böyle delikli şeyden deterjanlı su ile baloncuk üflenen bi gazinoya götürüyor. kadir de tam o gece katliama geliyor ama centilmen bir katil olduğu için “hanımını çıkar dışarı” diyor. eskiden tanıdığı adamla konuşunca laf lafı açıyor ve kadir, bunlar “biz zaten tatil kasabasına yerleşcez, istanbul’un kaotik atmosferi ruhen ve bedenen yordu bizi” deyince affediyor. mal gibi hiç gidip necla nazır’ın babasını öldürüyor çünkü o da mafyaymış ve kadir’in affettiği adamı öldürtmüş. ayy bir de meğerse o hem de kendi babası değil miymiş adam. başıma gelenler. sen necla nazır tut bunun üvey bacısı ol. kadir ihsan yüce’ye “lan öpüştük kızla mekruh mu” diye soruyor o da “önemli olan niyet” diyor. kadir gidip kendini necla nazır’a öldürtüyor. filmin ilk beş dakikası içinde bir yerde zengin bir kadın köpeğine dana eti, keçi sütü ve hamidiye sütü alma sözü veriyor. köpeği seslendiren insan da cevaben havlıyor. zengin kadının kocası bu sırada fakir bir adamdan çocuk satın alıyor. işte adi zenginler pis zenginler, bebişko fakirler mealinde boş boş işler.
    --- spoiler ---

    filmin çok ilginç bir sahnesi var. kadir geneleve ankesörlü telden telefon ediyor. bir hazırlık kıyamet. evin mama’sı bile buruşuk memesine selülitli götüne bakmadan ruj sürüyor. çiçekli örtülü masaya kristal bardak diziliyor. kızlar beni al diye yanıyor. kadir o an mafya babalarını peruk ile görüyor kızlara baktıkça. birtakım travesti sever ve eşcinsel duygularını açığa çıkardıktan sonra bıyıklıyı alıp odaya götürüyor. bence tam orda adeta zengin mafya babalarından intikam alırcasına aşırı sikecek kızı. ama bu tamamen bana ait bi yorum. senaristi tenzih ederim.
  • muhtemelen aşağıdaki şekilde geçmiş bir dialogdur.
    (parantez içinde olanlar telefonun diğer ucundaki bizim duymadığımız konuşmadır)

    -cemal ben kadir
    -(hangi kadir amk? )
    -deli kadir uleeen
    -(tamam abi kızma)
    -kerimi arıyorum, evini terketti
    -(hadiii)
    -anlıyorsun dimi?? para kıy bul onu, istiyorum, istiyorum
    -(tamam abiciğim sen merak etm.... dıt dıt dıt dıt dır... aloo alooo)

    (bkz: http://www.youtube.com/watch?v=hcvdnzkeoqe)
hesabın var mı? giriş yap