9 entry daha
  • beethoven'in tüm fransız liderlerden nefret etmesine neden olacak, düşüncelerinin başlangıcı olan senfoni. senfonik şiir tadında, ısrarcı, çoşkulu fakat bir o kadar da karamsar bir eser. bu "kahramanlık" senfonisi'nin ilginç yanlarından biri de, napoleon'un krallığını ilan edince besteyi yarıda bırakması ve 4. senfoniyi bestelemesidir. bu besteyi (4. senfoni) aşık olduğu ve 1806'da nişanlandığı téhrese de brunswick'e ithaf etmiştir. 16 aralık 1770'de doğan ludwig tipik bir yay burcu erkeği. zira coşkusu, hayallerine ve umutlarına göre her an değişebilir mahiyette. belki de bu durum sanatsal kişiliğine de çok etkiyor. çünkü eroica'yı 1808'de ancak tamamlıyor. ayrıca tamamladığında başına "bir yitik kahraman için" yazmayı da ihmal etmiyor.

    eroica'nın 2. bölümü benim favorimdir. yaylıların hüzünlü armonisi, içindeki saklı coşkuyu ortaya koymaktadır. berlin filarmoni orkestrasının kurucularından, nazilerin sanat editörlüğünü de üstlenen ve bu yüzden uzun süren bir yargılama sürecinden geçen wilhelm furtwangler'in yorumu benzersizdir. işin tuhaf yanı, hitler sempatizanları beethoven'ın devrimci ve solcu kişiliğinden dolayı hiç hazetmez ve gerçek alman fikirlerinin tezatı olarak gösterirlerdi. onlar için gerçek alman düşüncesinin propagandası wagner ve mozart'la gerçekleştirilebilirdi. fakat garip olan beethoven etkisinin wagner üzerinde mozart'tan daha fazla olmasıdır. hatta erken dönem wagner eserlerinde beethoven'vari bir stil de görülebilmektedir.

    (bkz: http://www.youtube.com/watch?v=b43-3yuttta)
17 entry daha
hesabın var mı? giriş yap