• final fight puan rehberi:

    esyalar:

    hammer: 1000 puan
    hat: 1000 puan
    radio: 1000 puan
    napkin: 1000 puan
    dollar: 3000 puan
    yen: 3000 puan
    watch: 3000 puan
    emerald: 5000 puan
    necklace: 5000 puan
    pearl: 5000 puan
    ruby: 5000 puan
    topaz: 5000 puan
    diamond: 10000 puan
    gold bar: 10000 puan

    adamlar:

    bred: 1000 puan
    kirmizi holly wood: 1000 puan
    dug: 1200 puan
    jake: 1400 puan
    j: 1500 puan
    simons: 1600 puan
    axl: 2000 puan
    g. oriber: 2000 puan
    two.p: 2000 puan
    roxy: 2000 puan
    bill bull: 2500 puan
    slash: 2500 puan
    andore jr.: 3000 puan
    holly wood: 3000 puan
    poison: 3000 puan
    wong who: 3000 puan
    el gado: 4000 puan
    andore: 4000 puan
    f.andore: 4000 puan
    g.andore: 4000 puan
    u.andore: 4000 puan

    bolum sonu canavarlari:

    damnd: 10000 puan
    sodom: 20000 puan
    edi e: 30000 puan
    rolento: 40000 puan
    abigail: 50000 puan

    belger: 100000 puan

    gidalar (sadece enerji tam iken alindiginda puan verir):

    beer: 1000 puan
    gum: 1000 puan
    soft drink: 1000 puan
    whisky: 1000 puan
    apple: 3000 puan
    banana: 3000 puan
    grapes: 3000 puan
    orange: 3000 puan
    pineapple: 3000 puan
    curry: 5000 puan
    hamburger: 5000 puan
    hot dog: 5000 puan
    pizza: 5000 puan
    sushi: 5000 puan
    barbecue: 10000 puan
    chicken: 10000 puan
    steak: 10000 puan
    edi e'nin tukurdugu sakiz: 40000 puan*

    silahlar (sadece bolum sonlarinda karakterin elinden firlayip
    havada yuvarlaklar cizerek yere dustugu zaman puan verir):

    knife: 500 puan
    pipe: 800 puan
    muramasa*, masamune*: 1000 puan

    diger:

    ucan tekme (cody, guy): 50 puan
    ucan tekme (haggar): 100 puan
    normal yumruk atmak: 100 puan
    kilic ile vurmak: 200 puan
    bicak ile vurmak (cody): 200 puan
    ucan diz (cody, guy): 200 puan
    karna yumruk atmak (guy): 200 puan
    dirsek (guy): 250 puan
    doner tekme (guy): 300 puan
    karna yumruk atmak (cody): 300 puan
    tutup firlatmak (cody, guy): 300 puan
    ucan dizin haggar karsiligi (iki eller acik bir sekilde adamin ustune ziplamak): 300 puan
    tekme(guy, yumruk saydirirken atilan): 350 puan
    doner tekme (cody): 400 puan
    donerek vurma (haggar): 400 puan
    aparkat (cody): 500 puan
    bicagi firlatmak (isabet alirsa): 600 puan
    iki elle birden vurma (haggar): 800 puan
    adami geriye yatarak atmak (haggar): 1000 puan
    adamlarin yanmasi: 1000 puan
    bacak arasi(haggar): 1200 puan
    kirmizi holly wood'larin attigi molotof kokteyllerini havada kirmak: 2000 puan

    adami tutup diz atmak(guy, cody):
    birinci atilan diz: 100 puan
    ikinci atilan diz: 200 puan
    ucuncu atilan diz: 300 puan

    adami tutup kafa atmak (haggar):
    birinci atilan kafa: 200 puan
    ikinci atilan kafa: 300 puan
    ucuncu atilan kafa: 400 puan

    door: 500 puan
    dustbin: 500 puan
    billboard: 600 puan
    barrel: 800 puan
    drumcan (durgun): 800 puan
    tire: 800 puan
    freight: 1000 puan
    tel. booth: 1500 puan
    drumcan (yuvarlanan): 3000 puan

    continue: 1 puan

    not: isbu entry'de belirtilmis puanlar oyunu oynarken bizzat sozu gecen esyayi almak veya sozu gecen eylemi yapmak ve sonrasinda puanda nasil bir degisim olduguna bakmak sureti ile elde edilmistir, hata icerebilirler.

    7 yil sonra gelen edit: butun drumcan'lar 3000 puan vermiyormus.
  • yillar sonra mame emulator vasitasiyla oynayinca dehset icinde tek amacinin veletlerin cebindeki harcliklari calmak oldugunu farkettigim yaninda uzun esek oyunun bile daha mantikli ve zeka gelistirici kaldigi okuldan kacan ergenler yuzunden egitim sistemi dusmani diyebilecegimiz oyun.nedenini arz edeyim efendim; oyun tarihinin en muhtesem ve pek cok diger oyunda da kullanilan yapay zekasi bu oyunda da mevcuttur.bu yapay zekanin muhtesem algoritmasi her yeni ilerlemede cogalan ve zor olen dusman mantigina dayanir (kimbilir kac yuzyil surmustur gelistirmesi).uzerinden gecen 20 seneye yakin zamandan sonra altiyuzyetmisbes jeton (mame sagolsun bittikce basiyoruz jetonu) harcayarak yeniden bitirince parmaklara eziyet,yaraticiliga hakaret,dimaglara ihanet plani guden capcom firmasini kinamak geldi icimden.yada japonlarin uzun vadeli planlarindan olabilir,diger ulkelerin genc nesilleri bu oyunlarla beyinlerini eritsin,okuldan kacip atariciye gitsin, japonlar en zeki millet olarak kalmaya devam etsin gibi bir komplo teorisi aklima gelmiyor degil.

    kisaca oyuna goz atalim,hagar adli eski guresci yeni baskan ayi irisi kisiligin kizinin kacirilmasiyla basliyor oyun.eski guresci nasil baskan oluyor diye gulup gecmek vardi ama arnold schwarzenegger kisisinin kariyerine goz atinca hemen vazgeciyoruz bundan.neyse efendim her ne kadar baskan olsa da guresin arttirdigi zekasindan olsa gerek "hemen swat timi cikaralim kizi alip gelsin o herifi de belediye copcusu yapin" demek yerine,"gideyim 6800 kisiyi doveyim de alip geleyim kizimi" kararina variyor.eski arkadaslari olan yaslari kemale ermis ama bir baltaya sap olamamis guy ve cody adli zit karakterleri yanina katip olaya girisiyor.yine burada "bi arabaya atlayip direk mekana gidelim" diyecegine metrodan itibaren onune geleni rencide etmesi eger baskan kalirsa ilerde yan mahalleye demokrasi operasyonu duzenleyebilecek bir strateji ustasi oldugunun belgesi.gelelim kizi kaciran boss a; bu karakter hem elalemin kizini kaciracak kadar gavat,hem kacirdigi kizin babasinin ebatlarini ve kariyer gecmisini unutacak kadar salak,hem yaninda kirkikibinyediyuzseksensekiz serseri calistirabilecek kadar zengin,hem de butun bunlara ragmen uc adet kopilin hakkindan gelemeyecek kadar basarisiz bir tablo ciziyor(oyunun sonunda ekstra ozelliklerini gorecegiz).

    oyunun icerigi hakkinda anlatilacak pek birsey yok,sistem aynen soyle; bolum-bolumde bir suru adam-bolum sonu canavari (insan olamazlar o organizmalar)-bir sonraki bolum-daha cok adam-daha zor bir bolum sonu canavari-puan toplama bolumu(sanki puani toplayip ev alacagiz,bos is iste)-bir baska bolum... seklinde sonsuz kadar uzun bir sure kendini tekrar ediyor.biz de beyhude bir caba icinde geleni si...ehem yani siliyoruz(yok gercekten de bu adamlar olunce ekrandan siliniyorlar hemen).yani o kadar bos bir caba ki biri tam o anda bunlari durdurup "ne yapiyorsunuz allah askina?" dese mavi ekran verecekler.zaten belli bir sure sonra olaylar otomatige baglaniyor.tekme yumruk,tekme yumruk derken o si... yani sildigimiz adamlarin ailesi anasi bacisi var mi,olurlerse kimler aglar,"dovus oyunlarinda onemsiz karakter olmanin drami" nedir sorgulamadan dovuyoruz.hatta o kadar cosuyoruz ki bonus bolum adi altinda vandalizm ornegi sergileyerek olaylara karisip karismadigi belli bile olmayan bir adamin arabasini orseliyoruz,adamin sonradan gelip aglamasi siddetin buyusune kapilmis genc dimaglarin hic onemsemedigi bir insanlik dramidir.mesela bir de andore diye karakter var bu oyunda,bizi gordugu zaman kollarini yana acarak bize dogru kosan ben diyeyim uc metre siz diyin 4 metre puantiyeli tisort giyen evrimin bir onceki halkasi.simdi bu adamin itici gucu nedir,kim bu islere sokmus,vizyonu ve beklentileri nelerdir ki boyle canhiras savasiyor belli degil.zaten onemli de degil siz birini olduruyorsunuz tipatip aynisi tekrar geliyor,burada matrix felsefesine bir gonderme yapilmis olabilir,ben oyunda durup "there is no andore" dedim ama yeterince inanmadigimdan olsa gerek andore yi bukemedim.

    gelelim oyunun sonuna; oyunun sonuna geldigimizde butun hersey acikliga kavusuyor,cunku daha evvel gavat olarak niteledigimiz boss aslinda tekerlekli sandalyede oturan ve plazasinin icinde konuslandigi halde yaninda zipkin tasiyan bir kisilik. yani anliyoruz ki aslinda bu amca surrealizm asigi bir sanatci.ozenle sectigi birbirinden garip adamlar ve her karaktere gizledigi imgeler (mesela andore aslinda bizim yetimhanede buyuyup aileye olan hasretimizin suptil bir gorungusuymus) bizi yeni bir varolus asamasina tasiyor. tam bu esnada farkediyoruz ki eger oyunu su anda mame de degilde ataricide oynasaydik cebimizden cikan parayla atari salonu acabilirdik,yada bu oyuna harcadigimiz sureyi egitim ve ogretime harcasaydik coktan kizi kacirilacak kivama gelmis bir belediye baskani olmustuk.

    sonuc olarak bu kadar gereksiz laf kalabaligiyla vaktinizi aldiktan sonra bir iki bilgi vereyim,bu oyunun c64 versiyonu ayri bir surrealistin calismasidir,ayi irisi dedigimiz hagar zayiflayip cody kadar olmus oyundaki kimligi belirlenebilecek bir nesne veya karakter kalmamistir.yani son derece basarisiz bir port girisimidir,bu son darbeden sonra amiga almaya karar vermisimdir.amigaversiyonu grafik olarak basarili olsa da oynanistaki agirlik ve hareket kombinasyonunun azaltilmasiyla isteneni verememistir.en iyi versiyon atari versiyonudur.

    kisacasi 90larin basinda her turk gencinin (erkek olmasi tercih sebebidir) bir sekilde bu oyunla ilgili bir anisi vardir.bu yuzden tum sacmaligina ragmen sever,anilarimizda ozenle saklariz.
  • oyunun sonunda kiz kurtarilir, sonuc itibariyle haggar kizina, cody ise sevgilisine kavu$mu$ olurdu...guy ise geç de olsa eline üçün tekinin geçtiğinin farkına varıp, oyun boyunca çektigi eziyetlerin hıncını cody'i temiz bir $ekilde sopalayıp çıkarır, sonra da sktirolup giderdi...
  • varillerin üstüne çıkıp sürenin bitmesini beklemek yasaktı. dükkanın sahibi ya da kankalarından biri görünce kızardı zorla indirirdi varillerin üstünden..
  • beni ataricilere bağlayan çılgın oyun.hala oynarım
  • bir arkadaşımın oyunun sonunda cody bi kızı goturuyo demesi uzerine annemin atariyi yasakladığı oyun.
  • atari salonlarının resmen çağ atlamasına sebep oyun.

    3 ana karakter vardır ve onlardan biri seçilerek dövüş başlar. daha doğrusu başlayan kurtarma operasyonu'dur.
    ana karakter haggar metro city'nin belediye başkanı olan eski bir güreşçidir. haggar'ı kendi çıkarları doğrultusunda kullanmak isteyen gangster belger ve adamları, kızı jessica'yı kaçırır. haggar, gangsterlerin isteklerini kabul etmez ve jessica'nın erkek arkadaşı cody ve diğer bir arkadaşı guy'ın yardımıyla kurtarma operasyonuna girişirler.

    oyundaki bölümler ve bölüm sonu elemanları:
    the slums: round 1
    bölüm sonunda damno gelir, sağ-sol çekerek hiç elinizden kaçırmadan gebertebilirsiniz. ama kaçarsa adamları felan geliyor, hollywood lar bıçaklıyor falan.

    the subway: round 2
    bölüm sonunda sodom gelir, ring'in köşesinde bekleyip üzerinize koştuğunda zıplayarak diz atıp sonra elinize alıp yine diz saydırıp geldiği yöne fırlatabilir ve bu işlemi gebertene kadar yapabilirsiniz. lakin bu olay sadece cody ile yapılmaktadır. aman ha elinizden kaçırmayın yoksa 3 kılıçta gebertir.

    the west side district: round 3
    bölüm sonunda edi.e gelir. bu eleman bir polistir ve jop'u kafaya korsa enerjinin yarısını alır. mümkün mertebe kurşunlarından kaçıp dövülürde dövülür. kolaydır sodom'a nazaran.

    industrial area: round 4
    bölüm sonunda rolento gelir ki harbi zorlu bir komandodur. burada atari salonundan bir çocuğu yanınıza çağırıp sürekli "bırakma" tuşuna basması için ikna edebilirsiniz. böylece sizi fırlatıp atamaz, sizde bombalardan kaçtığınız müddetçe öldürebilirsiniz. zordur ama.

    the bayside: round 5
    zaman sınırlaması olan bir bölümdür. elemanları çabuk çabuk öldürmelisinizdir ki zamandan gitmeyin karşı tarafa. bölüm sonunda abigail gelir. halk dilinde andore'lerin babasıdır. kaldırıp öper, hakkaten öper ve atar, ki enerjinin yarısı gider. sağ-sol'a yakalayabilirseniz iş kolaydır.

    uptown: round 6
    bölüm sonunda belger gelir ki harbi zordur. tek jetonda geçenini ben henüz görmedim. sağa sola da yakalayamazsınız attığı oklar gelir sizi sokar. ama nihayetinde ölür, apartmandan düşer ve oyun biter.

    jessica kurtulur. "oh babacım" falan deyip haggar a sarılır. cody ve guy, cool bir şekilde yürürler. sonra bir "cody" sesi duyulur. çığıran jessica'dır. guy gider cody'i döver ki aslında o da jessica ya aşıktır ama haybiye o kadar dövüşmüştür çünkü eline kalan koca bir hiçtir. (ama o zamanlar ingilizce bilmemekten guy'ı kızın abisi sanırdık). sonra cody ve jessica kucaklaşırlar ve mutlu son.

    karakterler:
    cody: sağ-sol'da süper, oyunun en etkili elemanı. bıçakları fırlatmayıp saplaması da ayrı bir artısı
    guy: sağ-sol da iyi ama çok güçcüz, cılız birde. anca bağırıyor. sektirme falan yapıyor bir de.
    haggar: çok güçlü ama sağ-sol olayı yok. ama bacak arası yapıp kafa atması dillere destan.

    (bkz: copy paste değil alın teri)

    final fight 2 çıkmış ama ben henüz oyununu bulamadım. bir bulsam sabahlar olmayacak ama. neyse.
  • neredeyse 20 senedir oynanabilirligini kaybetmemis, bu gidisle de bir 20 sene daha oynanabilir olmayi surdurecek oyun. atari salonu zamanlarinda bu oyunu tanimamis bir kisinin emulator vasitasiyla hastasi olmasi cok zordur, fakat o zamanlari yasamis kisiler kesinlikle birakamaz bu oyunu. yeni baslayanlar icin bir kac tuyo:

    - bolum sonu canavarlari disindaki adamlar icin bilinmesi gereken prensip sudur: eger butun adamlar karakterinizin onundeyse sadece yumruk kullanarak 5-10 tane adami ayni anda dovmek hic sorun olmaz. ama adamlarin biri onde biri arkadaysa, gerekli mudahale yapilmadigi taktirde iki adam bile karaktere oldukca buyuk hasarlar verebilir (hatta oldurebilir). dolayisi ile butun adamlari tek tarafta toplamak isin puf noktasidir. bu en kolay bir taraftaki adamlari sirasiyla tutup obur taraftaki adamlarin uzerine atmak sureti ile yapilir.

    - yerdeki bicak, kilic, boru gibi silahlar her zaman sizi daha guclu yapmaz. kimi zaman yumruklarinizin hizini ve cevikligini bu silahlarin gucune tercih etmeniz gerekir, ozellikle de yukarda anlatildigi gibi cok sayida dusmanin hem onden hem arkadan saldirdigi durumlarda. kilicla cok sayida adami dovmeye calisirken, ilk bir iki seferde bir kac dusman olse de mutlaka kalanlari karakterinizi araya alip oldukca buyuk zararlar verecektir. kilic andore gibi az sayida oldukca guclu dusmanlarla savasirken tercih edilmelidir.

    - ekrandaki bir adami oldurmemisken ilerlemek, buyuk ihtimalle ekranda basa cikilamayacak kadar cok dusmanin birikmesinden baska hic bir ise yaramayacaktir. o yuzeden bazi ozel istisnalar haric (mesela acil olarak enerji lazimsa ve az ileride icinde et, tavuk vs. bulunan varillerden varsa) ekrandaki butun dusmanlari oldurmeden ilerlememek lazimdir. hatta kimi durumlarda santim santim ilerlenir ki, dusmanlar tek tek gelsin, dovmesi kolay olsun.

    - oyun, basarili olmak icin buyuk olcude nerden hangi adamin cikacagini bilmeyi, yani tecrubeyi (dolayisi ile de atari salonunun sahibine birakilan bol miktarda parayi) gerektirecek sekilde dizayn edilmistir (diger pek cok atari salonu oyununda oldugu gibi). bu yuzden, oynamaya yeni baslamisken surekli dayak yemek sizin kabiz oldugunuzu gostermez, moralinizi bozmayin.

    - son olarak somut bir tuyo: yerden ateslerin ciktigi bolumde (edi e'den hemen sonra gelen), eger dikey duzleminizi hic bozmazsaniz, yani yukari asagi hic hareket etmeden sadece sag sol tuslari ile oynarsaniz, ilk iki alev haric hic bir alev size dokunamaz. diger adamlar cayir cayir yanarken siz alevlerin bacaklarinizin arasindan gecip gitmesini seyredersiniz.
  • demolari da dahil olmak uzere en basindan en sonuna bir videosunu hazirladigim oyundur: http://youtu.be/zj4chdtuh4w

    hos, ortalikta tek bir fiske dahi yemeden butun oyunu bitiren hayvan oglu hayvanlarin videolari dolasirken bizim "atarici babamin" modunda elli jeton harcayarak yaptigimiz videoyu kim neden izlemek ister bilmiyorum ama olsun, final fight videomuz eksik olmasin.
  • oyunda haggar (kaçırılan kızın babası), cody (kızın sevgilisi) ve guy (cody'nin arkadaşı) olmak üzere 3 tane seçilebilir karakter bulunur. oyun, brawl türü oyunların en rağbette olduğu 1989 yılında çıkarılmıştır. ilk olarak adı street fighter olarak düşünülmüş, sonradan final fight olarak değiştirilmiştir. street fighter ismi ise 2 sene sonra piyasaya çıkıp dünyayı sarsacak bir başka oyun için saklanılmıştır sonra.
    (bkz: capcom)
hesabın var mı? giriş yap