• 70'lerde arzu film ile sayısız efsane filme imza atan kemal sunal'ın 1976 yılında natuk baytan'ın yönettiği sahte kabadayı'da oynaması ile başlayan ekoldür. daha önce cüneyt arkın'la tarihi filmler çeken natuk baytan birdenbire kemal sunal ile komedi filmleri işine girmiştir. bu filmler tam olarak şunlardır:

    1976 sahte kabadayı
    1977 sakar şakir
    1978 avanak apti
    1979 korkusuz korkak
    1980 gerzek şaban
    1981 üç kağıtçı
    1982 yedi bela hüsnü
    1983 tokatçı
    1984 atla gel saban
    1986 tarzan rıfkı

    bu filmleri diğer kemal sunal filmlerinden ayıran özelliklerden bazıları:

    - bir kere her filmde ilginç lakaplı bir kötü adam bulunur.
    (bkz: gardrop fuat) (bkz: ayı abbas) (bkz: sansar selim) (bkz: gerzek hamdi) (bkz: malik) (bkz: dikiştutmaz sabri) (bkz: karbonat erol)

    - akıl ve mantık sınırlarını zorlayan absürt sahneler bol bol vardır.
    yedi bela hüsnü'de malik ve adamlarının armutları kaldırarak şerefe demeleri.
    korkusuz korkak'ta yazı tura atarken paranın dik gelmesi.
    sakar şakir'de şapkaya işeme sahnesi ve bakkalda çıkan yangının istanbulun yarısını kül etmesi.
    atla gel şaban'da atın ters ters koşması.

    - bu filmler ayrıca bir çok kült objeyi hayatımıza sokmuştur:
    (bkz: bombalı armut)
    (bkz: şiki şiki baba kasedi)
    (bkz: papağan ziya)

    - bu filmlerin hiçbirinde kemal sunal'ın en iyi rol arkadaşları şener şen ve halit akçatepe yoktur.
  • natuk baytan'ın kemal sunal filmlerinde yarattığı ilginç karakterler:

    (bkz: dikiştutmaz sabri)
    (bkz: sansar selim)
    (bkz: gaddar kerim)
    (bkz: gardırop fuat)
    (bkz: kara erol)
    (bkz: karbonat erol)
    (bkz: marmara kazım)
    (bkz: limoncu şükrü)
    (bkz: meyhaneci selami)
    (bkz: susta kazım)
    (bkz: bombacı niyazi)
    (bkz: karamürselli deli hamdi)
    (bkz: kız ismet)
    (bkz: bombacı mülayim)
    (bkz: ayı abbas)
    (bkz: amorti kazım)
    (bkz: gerzek hamdi)
    (bkz: tango necla)
    (bkz: düzceli arif)
    (bkz: sarı recep)
    (bkz: pezevenk malik)
    (bkz: urfalı apti)
    (bkz: şişçi coşkun)
    (bkz: papağan ziya)
    (bkz: palabıyık rocky)
    (bkz: komodin bahattin)
    (bkz: vagon necmi)
    (bkz: infocu necati)
    (bkz: duba hüsnü)
    (bkz: ustura kemal)
    (bkz: opel necati)
    (bkz: manyak rıfat)
    (bkz: kerpeten hüsnü)
    (bkz: ahlaksız avni)
    (bkz: pilavcı cengiz)
    (bkz: barut osman)
  • bu filmlerde bir de "kemal sunal filmlerinin şaşırma formatı" diyebileceğimiz bir tarz vardır... ortamda birden çok kişi vardır ve aniden şaşırılacak bir durumla karşı karşıya kalınır... ortama kemal sunal girer, birilerine dayılanır, silah çeker, bomba atar vesaire... herkesin bu duruma şaşırdığını anlatabilmek için yönetmen herkesin suratını ayrı ayrı çeker... ama öyleki, şaşıran kişiler tam olayın olduğu anda değilde kamera kendilerini çektiği (dolayısıyla yüzlerinin ekranda gözüktüğü) anda şaşırırlar... yani benzer şaşkınlık mimiklerini ortamdaki kişi sayısı kadar izleriz..

    belki de bu kişilerin idrak sıraları böyledir ve olayları anlayış sırasına göre zekiden gerizekalıya doğru dizmiştir yönetmen, ondan öyle gözüküyordur... ne bileyim ben yahu.. bana mı kalmış türk sinemasına bir dönem damgasını vurmuş ve hala televizyonda oynadıkça herkesin (ben de dahil) izlediği filmleri eleştirmek...
  • türk sinemasına damga vurmuş, kemal sunal'ın izleyebileceğiniz en komik filmlerinin yer aldığı, sadece 10 film ile 10 yıla yayılan, efsaneler ötesi bir ekoldür. absürt komedi denilince, türk sinemasına natuk baytan-kemal sunal ortaklığından daha iyisi gelmemiştir. baytan'ın elinden "babanın oğlu kemal'i" izlemek, insanı acayip mutlu eder. saf komedi olan bu filmler, insanı güldürürken düşündürmez, drama kaygısı ya da başka uğraşları/telaşları yoktur. film boyunca seri biçimde kahkahalara boğulursunuz. filmlerin hepsinde kemal sunal, yenilmez bir güç timsalidir, stardır. mafya babalarına posta koyar ve mahalleliyi/köylüyü kurtarır. elbette tüm bunları yaparken mucizevi şansı ona yardımcı olur. kemal sunal bu filmlerde, sanki kendisine sürekli milli piyango isabet eden, olağanüstü bir kişiyi oynar.

    şimdi bu ekolden çıkan ve izlemekten bıkmadığımız sahnelerin yer aldığı, 10 maddelik listeyi paylaşayım;

    10.) "şakir’in önce fuat’ın şapkasına işemesi ardından fuat'ı tokatlaması" (sakar şakir)
    kayseri'den istanbul'a mirasını almaya giden şakir, mola yerinde sıkışır ve tuvalette sıra beklemek zorunda kalır. sıra beklerken dayanamaz ve önündeki fuat'ın elinde tuttuğu şapkasına koyverir. fuat çıldırmıştır, şakir'e hücum eder. ancak şakir otobüs'ün bagajına saklanmıştır, bulunmaz. yolculuk bittikten sonra fuat bavulunu almak ister. bavul'unu parçaladığını görünce tekrar sinirlenir. şakir'e diye yanlışlıla muavine bavulla geçirir. şakir de o'na kızar ve fuat'a tokadı basar.
    şakir, fuat'a yapmadığını bırakmıyor

    9.) "mülayim'in dik gelen parayla gaddar kerim ve ayı abbas'tan kurtulması" (korkusuz korkak)
    mülayim'i öldürmek isteyen kiralık katil kerim ile, yine o'nu öldürmek isteyen abbas'ın aralarında anlaşarak, mülayim'i kimin öldüreceğine para atışıyla karar vermeleri. şakir'in dik gelen parayla ikisinden de kurtulması ve en sonunda bombayı hepsinin elinde patlatması. benim adım kerim hepinizi severim gibi efsanevi repliğe sahip olan sahne, sıra dışılıkta sınırları zorlamıştır.
    benim adım kerim, hepinizi severim

    8.) "kendisine bombalı armut tuzağı kurulan hüsnü'nün, bombayı malik'in elinde patlatması" (yedi bela hüsnü)
    malik'in kendi kazdığı kuyuya düşmesi. bu sahne hakikaten çok acayiptir. malik'in yardımcısı adam malik'e sürekli "---efendim geçen sefer elmaya koymuştu bombayı, yine ona koysun" demekte, malik de ısrarla armuda koymasını istemektedir. malik, yaptığı bu armut tercihiyle kendini yakacağından habersizdir. sahte kabadayı filmine de gönderme yaparcasına, bu sahnedeki bombayı, filmde yüzünü hiç görmediğimiz, "bombacı niyazi" hazırlamaktadır. çılgın ve deli/manyak/kaçık bir sahne.
    bombalı armut ısrarı sonucu, elde patlayan bombalı elma

    7.) "babanın oğlu kemal’in dikiştutmaz sabri’yi madara etmesi" (sahte kabadayı)
    ayağındaki nasırın sızlamasından muzdarip olan dikişsiz sabri'nin, sahte kabadayı kemal'in postasına karşılık veremediği muazzam sahne. kemal hiç bilmeden sabri'nin nasırına basar, sabri inim inim inler. kemal'in sabri'ye kestiği raconu görenler, babanın oğlu kemal'den iyice korkacaklardır. arnavut votkamla eriği çalıştır ulan ve burası karışacak vaziyet alın replikleriyle unutulmazlar arasına giren sahne, racon kesmenin en komik halidir.
    babanın oğlu kemal, dikiştutmaz sabriyi bayıltıyor

    6.) "üfleyerek her sorunu çözen, üçkağıtçı rıfkı" (üçkağıtçı)
    sahip olduğu romatizma belası yüzünden, ne zaman yağmur yağacağını bilen rıfkı, köyde üfürükçü hoca moduna geçmiştir. rıfkı'nın gizemini keşfeden satılmış ağa, o'nun önüne gerçek bir kötürüm çıkarır. rıfkı, kötürüm gelirken elindeki oyuncak yılanı düşürür. oyuncak yılanı gerçek zanneden kötürüm, anlık travma ile ayaklanır. rıfkı'nın üfürüğünden iyileştiği zannedilen kötürüm, rıfkı'ya iddia kazanır. "elmacı güzeli satılmış ağa" ve "gözleri ömre bedel sabri" , rıfkı'yı sırtlarına alıp, eşek gibi anırırlar.
    rıfkı'nın kötürümü üflemesi ve eşek gibi anıran adamlar

    5.) "tango necla ile hüsnü’nün akıllara zarar tangosu" (yedi bela hüsnü)
    gerçek adı ismet olan, yeraltı dünyasında "kız ismet" olarak bilinen kiralık katil ismet'in, tango necla takma adıyla, hüsnü'ye suikast girişimi. hüsnü'nün necla'ya ; "ulan o...pu, seni rüyamda bile görmedim." diye seslendiği replik, manyaklığın seviyesini arşa çıkarır. peruğu düşen ismet'in, aslında erkek olduğunu anlayan hüsnü, ismet'ten bi hamlede kurtulur. hüsnü, sokaktaki kovalamacada arkasında polis saklar. polis'e ismet'i şikayet edip, o'nu tutuklatarak kurtulur.
    hüsnü'nün tango necla ile dansı

    4.) "şiki şiki baba şarkısı ve tıka basa dolmuş ile, beyin yakan altılı ganyan totemi" (atla gel şaban)
    niyazi'nin altılı ganyanı tutturmak için kuvvetli bir totemi bulunmaktadır. tıka basa müşterili bir dolmuş, her gün sakatat alan kokan adam, gelininin dedikodusunu yapan susmayan teyze ve şiki şiki baba şarkısı. bu mükemmel denklem olmadan altılıyı tutturamayan niyazi, kendisini yakalayan mafya babasından, tüm bu imkanları sağlamasını ister. absürtlükte çığır açan sahne, "şiki şiki baba var mı?" , "topkapı, topkapı hemeenn", replikleriyle ve kazım'ı maymun eden niyazi istekleriyle unutulmazlardandır.
    şiki şiki baba kasediyle altılıyı tutturan, atla gel niyazi

    3.) "kara erol'un tokatlanıp, karbonat erol'a dönmesi" (tokatçı)
    sahne gibi sahne, komedi gibi komedi. uyuşturucu ticareti yapan, mafya babası kara erol'u tokatlayacak kadar ciğer yemiş olan osman ve şevket, erol'u polis baskını kasediyle tokatlarlar. sahne, "selaminko, aleykümko" , "niyeko çalmıyoko?" , "haçaiçi içeriyeko geloko" türü, absürtlükte çığır açan repliklerle doludur. osman "shogun" u çin'den getirdiğini söyler ancak shogun hem japonya/abd yapımı tv dizisidir, hem de osman ve şevket türkçe'yi japonca'ya benzetmeye çalışarak konuşurlar. karbonat erol , şüphesizdir ki türk komedi sineması tarihinin, en bilinen bir kaç figüründen biridir.
    karbonat erol'un shogun ve osman tarafından tokatlanması

    2.) "sakar şakir'in gardrop fuat'a, otobüste yaşattığı ızdırap" (sakar şakir)
    sakar şakir'in otobüs sahnesi, inanılmaz komiklikte ve absürtlükte. başlangıcından sonuna kadar yaşanan sıra dışı olayların, gülmekten karınlara ağrılar soktuğu doğrudur. şakir'in sakarlığı yüzünden, bakraçtan dökülen yoğurt, fuat'a ikram edilen devasa hıyar, delinen bakraç, şoförün kafasına giren delik bakraç,
    "şoför :---nerde o sakar yiyecem;
    fuat : ---senden önce ben yiyecem, nerde o it, nerdee?;
    muavin : ---korktu abi, arka kapından kirişi kırdı" gibi inanılmaz replikler içeren sahne, şakir'in her girdiği yere bela götüren bir adam olarak, mükemmel bir şekilde resmedilmesiydi.
    şakir'in otobüste çıkardığı büyük rezalet (efsanevi otobüs sahnesi)

    1.) "limonla, 5 as'la ve türk ruletiyle, çete reisine posta koyan mülayim" (korkusuz korkak)
    natuk baytan/kemal sunal ortaklığının zirvesi. zaten genel olarak da korkusuz korkak
    bu ekolün en iyi işi. imkanım olsa bu sahneyi, quentin tarantino'ya, joel coen ve ethan coen kardeşlere izletmek isterdim. absürt komedinin en güzel ve en komik halini bize yansıtan sahnedeki olaylar, hakikaten çığır açan cinsten. limonla adamı perişan etme, pokerde masaya 5 as vurma bende de 5 as var, rus ruletinin daha manyak versiyonu olan "mülayim style " türk ruleti, çıtayı arşa çıkarmıştı. efsane replik;
    "ayı abbas : ---bombacı değil, topçu olsan hileni yemem ulan!
    bombacı mülayim : ---limon ye öyleyse hıyar!" repliğiyle çılgın atan bu sahne, defalarca izlenip, bıkılmayan komikliktedir. baytan/sunal ikilisinin doruk noktası, tam olarak bu sahnedir.
    5 as, limon, türk ruleti ve kaos
  • bu filmlerde her kötü adamin

    - gidiklanmak
    - ayak nasirina basmak
    - polis tarafindan en ufak hareketinde tutuklanacak olmak
    -vb..

    bir zayif yönü bulunur, kemal sunal da adamin bu yönünü bulup kötü adami madara eder.
  • günümüz türk komedi filmi yönetmenlerinin örnek alması gereken büyük insan natuk baytanın kemal sunal filmlerine kattığı lezzeti, televizon izleyen her türk genci tatmıştır. filmlerdeki absürd mizah öğeleri yarıp geçmek fiilinin vücut bulmuş halidir. bu filmlerin belli başlı özellikleri;

    filmlerde kullanılan kemikleşmiş bir olay örgüsü vardır;

    -garip bir rastlantı sonucu kemal sunal'ın hayatı bir anda değişiverir.
    -kemal sunalın başı mafyayla bir şekilde derde girer.
    -kemal sunal mafya elemanlarını abuk sabuk şekillerde alt eder.
    -kemal sunal son derece sıradışı bir şekilde mafyanın başındaki adamı duman eder.

    her filmde olaylar az buçuk değişir ama konsept hep aynıdır.

    bunların yanında filmlerde güldürme garantisi amacıyla kullanılan * kötü adam tiplemeleri vardır;

    -feci derecede taşak bir kötü adam ismi (bkz: gardırop fuat) *, (bkz: sansar selim) *, (bkz: komodin bahattin) *, (bkz: barut osman) * * #12641432
    -kötü adamların garip obsesyon ve zaafları.

    bu hadiseleri filmlerde incelemek gerekirse

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    sakar şakir;

    şakir'e istanbulda bir dükkan miras kalır. şakir istanbul yolculuğunda gardırop fuat la kapışmaya başlar ` : garip isimli villain`. koskoca istanbulda fuatla şakir aynı mahalleye düşer*. şakir fuat'ın manitaya asılır. fuat şakiri her seferinde duman edecekken komiser gelir bir şey yapamaz.

    edit: boyleseyolmaz'ın uyarısıyla komiserli filmin avanak apdi olduğu öğrenilmiştir.

    atla gel şaban;

    şaban fantastik bir ortam ` : dolmuş` ile at yarışı sonuçlarını tutturabilme özelliği geliştirir ` : abzürd rastlantı`. şaban, at yarışı yeteneklerini kullanmak isteyen mafyanın eline düşer *. tüm mafioziler yarışı tutturabilmek adına şabana kul köle olurlar; dolmuş ortamı yaratırlar. şaban tüm mafyaya yanlış atları yazar, kendisi voliyi vurur. mafyanın götünde donu kalmaz *

    korkusuz korkak * ;

    mülayim bir kaç aylık ömrü kaldığını öğrenir *. hayatta korkusu kalmaz herkese posta koymaya başlar. mafyayla başı yine derde girer. mafya babasının limona olan korkusunu * kullanarak tepkileri iyice üzerine çeker. kendisini öldürecek bir katil bulma amacıyla sansar selim'e gider. gaddar kerim'i * kiralar ve hastanede raporların karıştığını öğrenir ` : plot twist bile var vay anasını`. filmin sonu yazılamayacak kadar güzeldir. izlenmesi gerekir.

    sahte kabadayı;

    kemal sunala büyük bir miras kalır. ama paranın hepsi istanbulun kabadayıları ve çeteleri tarafından hacı koyulmak suretiyle yokolmuştur *. paraları toplamak için kabadayılara gider. dikiştutmaz sabriyi * ayağındaki nasıra basarak * alt eder. geri kalan herkesin saygısını kazanır vs...

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    filmlerdeki ana olarak adlandırılabilecek * * * hadiseler dışında, her birinden ayrı bir film çıkartılabilecek şekilde yan karakterler ve olaylar vardır. bu karakter ve olaylar da absürdlüğün sınırlarını zorlar;

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    korkusuz korkak'ta;

    -mülayimin parayı dik durdurması
    -lotodan çıkan paraya umumi tuvalet yaptırması
    -kendisini öldürmesi için kiralık katil tutması

    sahte kabadayı'da;

    -diyalog kurma yeteneğine sahip papağan
    -kemal sunal'ın şef garsona kağıt yedirtmesi
    -bombacı adamın çakmağa bomba koyması, mercimeğe bomba koyabileceğini iddia etmesi

    atla gel şaban'da

    -dolmuş yolculukları
    -şiki şiki baba kasedinin aranması
    -mafya üyelerinin at yarışı sevdasına bin bir türlü şekle girmesi

    sakar şakir'de

    -sarhoşlar
    -fuat'ın* yürüyen dolabı halüsinasyon olarak düşünüp, uyumaya gitmesi

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    şeklindedir.

    peki kemal sunal filmlerinde natuk baytan ekolu neden günümüz türk komedi yönetmenleri tarafından örnek alınmalıdır?

    aramızda recep ivedik gibi konuşan ve hareket eden bir insan evladı zor bulunur.
    hiç birimiz gidipte şeytan çıkartmayız.
    yeni hababamlar, avanak kuzenler vs...

    bunlarla birlikte hiç birimiz mülayim gibi üç aylık ömrünün kaldığını öğrenip cozutmaz.
    şaban gibi at yarışı için mafyanın eline düşmez.
    babamızdan büyük bir miras kalıp, pişmaniye satarken bir anda mafya olmayız.

    ama natuk baytan ekolü etkisindeki kemal sunal filmlerinde bu olaylar yaşanırken karakterler olabildiğince gerçektir. öncelikle bu filmler hakltandır. diyaloglar, hareketler sokakta görebileceğimiz türdendir. dedikoducu kaynana, şirret ev sahibi, mahallenin delileri, sarhoşlar vs... her gün gördüğümüz, duyduğumuz, yaşadığımız şeyleri temsil eder. absürdlüğe çok güvenilir, çılgınca olaylar yaşanılır, ama herkes bizdendir.

    dilerim bir gün yine bir kaç adam çıkar ve mafyayla taşak geçecek kadar büyük taşaklara sahip olduklarını bize gösterir. bizi en komik şekilde bize anlatmaya başlarlar.

    6 yıl sonra gelen edit: bu filmler ile ciddi anlamda yarışabilecek kalitede bir kolpaçino çekildi
    13 yıl sonra gelen edit: recep ivedik 1 ve kutsal damacanaya boşuna bok atmışım, bu filmlere zamanla alıştım. bok atmadan önce keşke düzgün yazı yazmayı öğrenseymişim, bu dandik entry'i de bana ders olsun diye silmiyorum
  • bu ekolün vazgeçilmez yan oyuncularından bazıları;

    ali şen
    arap celal
    necdet yakın
    hakkı kıvanç
    yadigar ejder
    dinçer çekmez
    süheyl eğriboz
    nizam ergüden
    muzaffer cıvan
    baki tamer
    ünal gürel
    atilla ergün

    bu oyuncular genelde mafya adamı, komiser veya kahvedeki adam olarak görülürler.

    ekol 1986'da tarzan rıfkı ile sona ermiştir. 1986'da vefat eden natuk baytan'ın son filmi de bu olmuştur.
  • bu filmlerden birinde, zannedersem sahte kabadayı da şu ana kadar duyduğum en komik lakap mevcuttu; komodin bahattin. bana göre komik *
  • avanak abdi'de; abdi, barut osman'i ikinci kez madara ettigi mavi saray gazinosunda tesadufen orada bulunan trt ekibi bu olayi haber yapar. ciddiyetiyle bildigimiz trt, bakiniz bu haberi nasil da aktariyor izleyicilerine;

    "sayin seyirciler urfali abdi, meshur kabadayi barut osman rezil etti. evet kiymetli ve muhterem seyirciler, urfali abdi bundan sonra hatiralarimizdan silinmeyecek bir resim oldu. sanat cevrelerinde bu gece aklin ve mantigin almayacagi, enteresan deyiminin bile ufak kalacagi sahneler yasadi. meshur kabadayi osman barut'la iste hafizalarinizdan silinmeyecek urfali abdi adinda bir kabadayi, sahnelerimizin erisilmez, guclu, buyuk, cici ses sanatcisi nevin senses icin kapistilar. bu bir sanat olayi falan degil, basbaya buyuk bir skandal! boyle bir olayi kiymetli televizyon izleyicilerine aninda vermekten buyuk bir mutluluk ve kivanc duymaktayiz. bir kabadayidan cok jokeye benzeyen bu urfali apdi adindaki serseri, butun sanat cevresini rezil ettigi yetmiyormus gibi, nevin senses gibi buyuk bir artisti de herkesin icinde kucuk dusurdu. urfali abdi nerden cikmisti, nerden gelmisti? bu buyuk bir sorundu. bakildiginda hic ihtimal verilmeyen bir tipti. urfalı abdi hatırlandigi gibi barut osman'i bir kere daha madara etmis, yerin dibine sokup sokup cikarmisti. evet; urfali abdi, barut osman’i herkesin icinde kocekler gibi oynatti ve barut osman sesini cikarip "gik" bile diyemedi, urfali abdi ne söylediyse onu yapti. sayin seyirciler, acaba yeni bir kabadayi mi doguyor? bunun cevabini onumuzdeki gunlerde..."
  • natuk baytan bu filmlerinde dikkat edecek olursaniz karakterleri -ozellikle mafya elemanlarini ya da kemal sunal a kotu bir sey yapmaya calisan tipleri- yururken bel hizasindan yukari dogru yakin planda cekmektedir. neden boyle bir metod kullandigini cozemedim; yurunmekte olan noktaya dogru sabit bakislar ve kundura sesleri. zaten aptal olan adamlari daha aptal, komik ve koca kafali gosteriyor olmasindan kaynaklaniyor olabilir. filmde boyle bir yakin plan gorurseniz gonul rahatligiyla "aha simdi buna bir sey olacak ve gulecegim," diyebilirsiniz.
hesabın var mı? giriş yap