kült film
-
casablanca
gone with the wind
citizen kane
the woman fantasia
liquid sky
the rocky horror picture show
rebel without a cause... -
absürdlük esastır
ve bu tesadüfi bir sonuç veya hata değil amaçtır, film kendisiyle dalga geçer
en iyi örneklerinin arasında (bkz: abominable dr. phibes) (bkz: the avengers) (bkz: carrie) (bkz: funny games) (bkz: tank girl) (bkz: swamp thing) (bkz: paganini horror) (bkz: zebraman) (bkz: fright night) ve hatta (bkz: superman)
aslında simi bile anlatır kült olduğunu çoğunun -
(bkz: brazil)
-
(bkz: soluk gecenin ask hikayeleri) ki belki kült olamayacak kadar cool,gizemli ve bilinmezdir,ama izlenmeden efsaneleşmiştir,bunun dışında:
(bkz: maskeli şeytan)
(bkz: kilink istanbul da)
(bkz: tarkan gümüş eyer)
(bkz: tarkan altın madalyon)
(bkz: tarkan viking kanı)
(bkz: tarkan güçlü kahraman) aka tarkan kolsuz kahramana karşı
(bkz: pembe panter)-müjdat gezen'in oynadığı-
(bkz: şehvet kurbanı şevket)
(bkz: dünyayı kurtaran adam)
(bkz: süpermenler)
(bkz: badi) -
eğer ki kült kelimesinin tanımını brian molko'nun bir zamanlar sarf ettiği ''başlarda hiç de populer olacağımızı beklemiyorduk, kült bir grup olarak kalacağımızı zannediyordum'' mealine gelen sözleri sayesinde yaparsak, kısıtlı bir hayran kitlesine sahip filmler olarak niteleyebiliriz.
(bkz: willy wonka and the chocolate factory) -
hastalık derecesinde sevilen filmler..
bir filmin kült sıfatını alması için bikaç özelliği olması gerekiyor:
i) filmin konusunun geçtiği dönem...
i a) kendi döneminde geçen bir filmin kült olabilmesi için:
*: toplumun o dönemdeki yapısını aynen yansıtması: '68 ve '80 kuşağı filmlerinin kült olarak nitelendirilmesinin sebeplerinden biri (psych out, ferris blueller s day off vs)..
**: toplumun o dönemdeki yapısına zıt, hatta distopik bir üslupla yaklaşması. (das deutsche kettensagen massaker, pink flamingos vs)...
i b) uzak/yakın bir geleceği betimleyen filmler:
*: geleceğe dair varsayımı ütopik olsun olmasın, o zamana ait tasvirinde gerçekçilik/absürdlük olması (dünyayı kurtaran adam absürdlük örneği iken; star wars belki de en çok tartışılacak olan matrix serileri -nasıl olur demeyin, on-on beş yıl sonra bu pek mümkün: ama şimdi değil).
ii) filmin sinematografik özellikleri:
a) görüntü: kitsch, camp hatta groteks olması (the wizard of oz, desperate living, south park bigger longer uncut vs)..
b) konu: kült filmi, mainstream'den ayıran en önemli nokta: çoğu kült film katharsis ilkesine ters düşer, bu yüzden sadece belli gruplarca tapılması normaldir (acid delirio dei sensi the beatniks) vs..
c) müzik: sadece bu bile yetebilir: ( the rocky horror picture show, 24 hour party people, diva) vs..
iii) filmin fetişi..
çoğu kült filmin bir fetiş kişisi/objesi vardır: (gremlins'ten gizmo, ingagi, e t, freddy kazağı vs)..
iv) filmin türü:
daha çok korku, absürd mizah, noir, fantastik ve bilimkurgu..
hollywood filmlerinin kült olmamasının sebeplerinden bazıları da şunlardır: oldukça geniş bir kesimi (mümkünse herkesi) kucaklama çabası.. pink flamingos'a tapanlar gay-addictlerken, wonderwall'ı kült yapanlar filmdeki desenlere hayran olanlardır..
hollywood klasikleri kült değildir, bir noktaya kadar kabul: çünkü filmin hayranı olan kişi sayısı o kadar fazladır ki, homojen bir özelliği yoktur bu grubun: fakat, star wars, the silence of lambs, natural born killers gibi filmlerin kült olabileceği/olduğu doğrudur; filmden hoşlanan kesimi hakkında belli bir yargıya varılabilir. ancak, bir citizen kane, casablanca gibi tür tanımı yapan, ya da ait olduğu türün tüm özelliklerini bünyesinde barındıran filmlerin kült olma olasılığı azdır...
bunun dışında bir filmin kült özelliği o filmin çok iyi olduğu olduğu, sinemasal bir değer taşıdığı anlamıza gelmez.. sadece bir grup tarafından beğenilmiş olduğu anlamını taşır..
siz de kendi kültlerinize tapabilirsiniz, "bak şu kült, bu değil" diye ayıran yetkili bir merci yoktur.. izlerken garip bir zevk aldığınız film varsa, o da sizin kültünüzdür.. mesela lars von trier'den nefret ettiğim halde, deli gibi izlerim her filmini..en büyük aşklar kavgayla başlar dememişler boşuna... belki, bi gün lars; ama şimdi değil... -
bir uydu kentin dvd kulübü elemanlarınca, "kürt film" olarak ifade edilen ve ambalajları, sorgulayan ifadeler ile elde evrilip çevrilen sinema yapıtları öbeği.
-
sinema dergisi şubat ve mart 2007 sayılarında engin ertan'ın konuyla ilgili yazdığı iki mini kitap hediye ediyor: "kült filmler 1" ve "kült filmler 2" adlarıyla..
-
(bkz: su)
(bkz: ölümsüz)
(bkz: dünyayı kurtaran adam)
(bkz: son savaşçı)
(bkz: dört yanım cehennem)
(bkz: kelepçe) ((bkz: dayı cemil))
(bkz: gırgır ali)
(bkz: vahşi kan)
(bkz: intikam benim)
(bkz: idamlık)
(bkz: en büyük yumruk)
(bkz: erkekçe)
(bkz: çöl) (mavi çöl)
(bkz: ölüme son adım)
(bkz: ölüm savaşçısı)
(bkz: deli fişek) -
fanatik bir hayran kitlesine sahip olmanin yani sira orijinallik, turunun ilk orneklerinden olma, ardindan gelen bircok filme ilham kaynagi olma, retrospektif bakisla deger kazanma gibi ozellikleri bulunan film. ornegin blade runner.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap