24 entry daha
  • --- spoiler ---

    ilk olarak, bir inanc sistemi -eger varsa- kitabi ve onun uygulayicisi uzerinden degerlendirileceginden hz. muhammed'in kadinlarla arasinin nasil olduguna bakmak gerek. bu noktada ozellikle kendisine ahzab 50-51 ve 52 uzerinden evlilik sayisinin kendisi icin 4 ile sinirli tutulmamasindan ve kendi ev ahkamindan detayli bir sekilde bahsedilmesinden dem vurulmus. kendisinin evliliklerine goz attigimizda ise, ilk esi olan hz. hatice ile 25 yillik bir monogami yasadigini goruyoruz. kendisinin bu evlilikten 3 erkek, 4 kiz cocugu olmus. erkekler ufak yasta olmus, kendisinin soyu ise sadece bu kizlarindan hz. fatma ve onun esi hz. ali uzerinden yurumustur. bunun disindaki eslerinden hic cocugu olmamis, sadece iki cariyesinden birisi olan hristiyan asilli mariye'den ibrahim isimli bir oglu olmus ve cok kucuk yasta vefat etmistir.

    evliliklerinin detayina baktigimizda hz. hatice'nin olumunden sonra hz. sevdeyle, hz. sevde 50 yasinin uzerindeyken cocuklarinin bakimi icin evlendigini, hz. hafsa, hz. ummu, hz. habibe ve hz. meymune'nin dul olduklarini goruyoruz. diger evliliklerinin ise acik bir sekilde cesitli kabilelerin islama isindirilmasi icin yapildigi ortadadir. hz. ayse ile evliligiyle ilgili ise (bkz: #31715846) (bkz: #20981551). yine cok aciktir ki, hz. muhammed kendisine verilen bu ruhsati mesajini aktardigina inandigi dinin kitelelere ulasmasi icin kendisine verilmis olan bir kolaylik olarak algilamistir. pek cok batili ortalistin de bu konuda ittifak ettigini de gormek mumkundur.

    ahzab 50-51 ve 52'yi peygamberin ozel isleriyle istigal edilmesi olarak algilayanlara ancak su sorulabilir, boyle bir kolayligi tanimaya karar veren yaraticinin bu kolayligi nasil ortaya koymasini bekliyorsunuz? uydu anteniyle mi baglantiya gececekti. ya da peygamber cikip tanri bana boyle bir kolaylik sagladi deyip kestirip mi atacakti. hayatin pratigi icerisinde bu kolayligi bakirelerle alem yapmak noktasinda almadigi acik olan hz. muhammed'in boyle bir olgudan haberdar olmasinin yolu nedir? ahzab 53'ten anladigimiza gore kendisi daha evine gelenlere duzgun davranin demekten imtina ederken bu mumkun mudur. bir de tabii madem kendi yazdi bunu neden kadinlarin en azindan birkaciyla beraber kalabilecegi bir duzeni kuracak bir iki ekleme yapmadi. zira yine ahzab 53'un ilk kisminin nuzul sebeplerinden birisinin 9 esi icin derme catma catisi altinda oldukca iptidai 9 goz yerinden baska bir yerinin olmamasi gercegi oldugunu biliyoruz.

    fakat daha ilginci, ozellikle siyer kaynaklarinda es sayisini 4 ile sinirlayan hukmun, kendisinin son evliligini yapmasindan hemen degil ama yaklasik 2 yil sonra geldigini goruyoruz. peki o zaman neden hz. muhammed hanimlarindan 5'ini bosamamistir? tarihciler ibn-i sa'd ve ibn habibe gore, es sayisini 4 ile sinirlayan ayetin nuzulunden sonra, hz. muhammed herbir esine kendilerini evlilikten dusurucu, yani nikah aktini bozucu karari bizzat almalarini ve kendi gecimlerini bizzat temin edip saglayacagini belirtimistir. yine ayni kaynaklarin bu teklife hicbir zevcesinin riza gostermedigini nakletmektedirler.

    iste bu durumun orataya cikmasindan sonra peygamberin daha fazla evlilik yapamayacagini ve eslerinin baskalari ile evlenemeyecegini oraya koyan ahzab 52 ve 53'un "bundan sonra artık başka kadınlarla evlenmen, elinin altında bulunan cariyeler hariç, güzellikleri hoşuna gitse bile, bunların yerine başka hanımlar alman sana helâl değildir. allah her şeyi gözetler." ve "kendisinden sonra onun hanımlarını nikâhlamanız asla caiz olamaz." ifadelerini icerecek sekilde nazil oldugunu goruyoruz. daha da ilginci, en fazla 4 es alinabilecegi hukmunun nazil olmasindan sonra hz. muhammed 9 esinden 4'u ile zevci iliskilerini surdurme yolunu secmis oldugunu, geri kalan esleri ise hukuki olarak kendisinin zevcesi olarak kalmaya devam ettigini aktaran kaynaklar var. yine, cok ilginc bir sekilde, bu fiili ayriligi tercih edenler icerisinde en genc iki esi hz. cuveyriyye ve hz. safiyye'nin de bulundugu bildirilmis.......

    ...cariyelik meselesi ise, genel olarak savasta ve cesitli felaketler sonucunda ortada kalmis, bakacak kimsesi ya da ilgileneni olmayan kadinlarla ilgili bir durumdur. batili anlamda kolelik de hicbir zaman islam ulkelerinde var olmamistir, islam'da kole demek savas esiri demektir. bu diyarlarda zamaninda kole olarak bulunanlardan daha sonra ulkelere vezir ve baskan dahi olanlar cikmistir. kaldi ki yine, bu medeniyetin catisi altinda kole olarak bulunan kimseler, bugun haftada 5 gun sabah 8:30 aksam 6:30 belirli kiyafet zorululugu altinda is yurutmek zorunda olan bizlerden cok daha ozgur kimselerdi. bagli bulunduklari kimselere hizmet etmeyen, kedilerinden sorumlu olan kisilere oldukca kotu davranislarda bulunan kolelerin olmasi az rastlanilir bir sey degildi. kaldi ki, kur'an savas esirlerinin saliverilmesini cokca tesvik etmistir. sonuc olarak, bugun her ne kadar arap yarimadasinda oradaki simarikliklardan kaynaklanan birtakim istismarlar soz konusu olsa da islam dunyasinin geneline baktigimizda kolelik ve cariyelik kurumlari tamamen ortadan kalkmistir.

    savas esiri kadinlarin yani cariyelerin barinmasi ve bakilmasi icin belirli kosullar gerekir. bu kosullari herkes saglamayamaz. yani kadin savas esiri almak buyuk bir nimet degil cogu zaman agir bir kulfet getirirdi. sirf cinsel iliskiye girmek icin de cariye almak haram oldugundan bu acidan da bir cazibesi olmadigina gore, cariyenin gerek calisarak gerekse de baska bir sekilde bulup getirerek kendisini serbest biraktiracak -ki serbest birakilmak zorundadir savas esirleri bu bedel odendiginde- fidye-i necat odendikten sonra savas esiri yani burada cariye bedeli odeyen kisinin hizmetinde calismaya baslayabilir. bu kisi, bu cariyeye giydiginden giydirmek, yediginden yedirmek zorundadir. konusu yeri degil ama islam savaslarda esir alinmamasi durumunda olumlerin cok fazla olmasini engellemek ve mubadeleyi mumkun kilmak icin savas esiri alinmasini tesvik etmistir. islam'da kolelik olarak adlandirilan kavramin temelinde bu yatar.

    --- spoiler ---

    (bkz: kuran-ı kerim/#21632097)
40 entry daha
hesabın var mı? giriş yap