• çamur'un en sevdiğim parçasıdır. bu şarkıyı behzat ç'de bir yere araya sıkıştırırlar mı diye beklemiyor değilim hani.

    http://www.youtube.com/watch?v=mvspaehjxji

    bırak anlatayım sarhoşum öyle
    sarhoşuda geçtim nolacak böyle
    hayatlar içinden hayat seçmişim
    hiçbişey farketmez kendimden geçmişim

    şair giden geminin ardından bakarya
    bakar da kendini zora sokar ya
    bazen bi hiçin duası tutar ya
    çok uzaklarda o gemi batar ya

    ah beni unut
    bitir beni, gidiyorum
    ya unuttum, ya vazgeçtin
    bilmiyorum

    yarim ateş olmuş içinden geçmişim
    kim ektiyse ekmiş ama ben biçmişim
    hiç boşanmadıki bardak hep dolu
    herşeyin bir sonu yok başka yolu

    şair giden geminin ardından bakarya
    bakar da kendini zora sokar ya
    bazen bi hiçin duası tutar ya
    çok uzaklarda o gemi batar ya

    ah beni unut
    bitir beni, gidiyorum
    ya unuttum, ya vazgeçtin
    bilmiyorum
  • “eserde işlenen ana tema esaret olmakla birlikte, evlenme işlerinde gelenek ve göreneklerin sakat yanı üzerinde önemle durulmuş; olayların gelişmesi bunu belirtecek yolda düzenlendiği gibi, söz konusu sakatlık roman kişilerinin ağzından da açıkça anlatılmıştır: ‘herkes kendi dengini almalıdır; gençler evlenmelerini ana babalarına bırakmalıdır’ yolundaki görüşlere karşı, ‘arada sevgi olmayarak sırf menfaat ve servet için yapılan evlenmenin ahlâka uygun sayılamayacağı; dünyada gençlerin en büyük hakkının istedikleriyle evlenmek olduğu; gözlerin seçme hakkına, zevkin uygun bulma özgürlüğüne, ruhun doğal anlaşmasına karışmanın en büyük zulüm olduğu’ görüşü ileriye sürülmüştür.”

    (sergüzeşt, 1924, s. 29)

    (türk edebiyatında hikâye ve roman)
  • eski dilde macera.
  • sami pasazade sezai'nin acikli bir aski anlatan romani..
  • samipaşazade sezai tarafından 1889'da yazılmış olan ve romanımızda gerçekçiliğe geçişin ilk olgun örneklerinden olan roman..
    yazar,romanda ele aldığı kölelik ve özgürlük temaları nedeniyle hükümet tarafından 1908 yılına kadar göz hapsine alınmıştır..
    bordo siyah yayınevinden, kemal bek tarafından günümüz türkçesine uyarlanmış haliyle yayınlanmıştır..
  • (farsça) bir insanın başından gelip geçen şey
    cümle içinde kullanalım: <bütün bir sergüzeşti münkesir, bir ömr-i zehralud-- fikret>
  • kendi gözyaşında boğulmak sözünün öznesidir dilber. dilber'in gözyaşları nil'e dönüşür, kafkaslar'dan ta mısır'a, yatağına sığmayan.
  • bir esir
    adı dilber
    alınır-satılır
    herkes bilir
    sorsan bilmez gibi görünür
    sanki yüzlerce yıllık sır.
    yıkılsın artık, vurulsun mihenkleri
    açköpekgözlü insanların ördüğü
    bu yıllarca yüzlük sur.

    kaç para der müşteri,
    on para der sahip'i
    çok para dendiğinde yine
    utanç kaplar dilber'i...

    dilber dediğin bir taze
    yuva sıcağından, ana kucağından ırak
    memleketinden, oyundan uzak
    yüzü kuru rüzgardan kavruk
    saçı bahtından kara (ve savruk)

    kezlerce satılıp alınan
    ruhu biri'nde kalan
    bir gece ali'nin eskisi,
    sabaha veli'nin yenisi
    kırbaç şaklar sırtında, sahip'i der: devam et!
    samipaşazade sezai kor adını: sergüzeşt...
  • tek tek cümleleri bir yana çok naif bir roman, adeta bir taslak. bu açıdan bakınca güzel bir film senaryosu olur.

    ha bir de, çok kilişe olacak ama, osmanlı imparatorluğu'nun köleleği en son kaldıran devletlerden biri olduğu gerçeğini bir tokat gibi çarpar insanın yüzüne, izleyen birçok osmanıl romanında olduğu gibi.

    son olarak, bu kölelik din ayrımı gözetmeyen, yani müslümanlara da uygulanan bir köleliktir.
  • artık kaçacak... artık firar edecek.. fakat gecenin devlere mahsus müthiş azametli siyah kanatlarının altı böyle küçük bir mahluk için güvenli olamaz. gidecek ama nereye... kendince meçhul olan bir kuvvetin şevkiyle bir şey arayacak. kendisinin haberi olmadan ayaklarının rehberliğiyle ve delaletiyle bir yere gidecek. kendisini güvende hissedebileceği, insan gibi davranılacağı bir sığınak arayacak. eziyet edilmekten, dayak yemekten kurtulmak, teselli edilmek kucağına atılıp ağlamak için annesini bulacaktı.
    diyen roman.
hesabın var mı? giriş yap