• pharaclitos oldugu belirtilen ve incilde hz.muhammed'e verilen isim.
  • paraklit, ya da ingilizcesi ile paraclete (aramaya inandim cok sukur) yunan orijinli bir kelimedir. isaya gonderilmemis ya da isanin getirmedigi bir kitap olan (ki isanin kitap getirdigi, kitapli oldugunu iddia eden cevreler de vardir, ama yeni ahit ismi denk gelen azizlere ilahi esin yoluyla geldigi kabul edilen tekstlerdir, haberimiz olsun) yuhanna incilinde bahsi gecer ve kendisi aslen hristiyanlarin iddia etmedigi uzere isa mesih degil, isa mesihden sonra hristiyanlara guc anlarda dogru yolu gostermesi icin atanmis oldugu kabul edilen kutsal ruhdur.

    isa'nin paraklitten bahsetmesinin sebebi de dikkat cekicidir: kenan diyarinin "ben mesihim, ben peygamberim" diyenler cenneti olmasi sebebiyle bu grubun zirveye oynamis bir uyesi olan isa kendisinden sonra gelecek "mesih"lere karsi onlem olark parakliti, yani kutsal ruhu goreve atar. yani ete kana burunmus "mesih"lere itimad edilmemesini, kutsal ruhun insanin icine doguracagi iyi ve dogru dusuncenin takip edilmesi gerektigini soyler. boylesi bir metinden tutup da "muhammed paraklittir" mesajini almak icin maalesef kontekstten bagimsiz cimbizla paraklit ayiklamak gerekiyor.

    (john 14:26"but the paraclete, the holy spirit, whom the father will send in my name, he will teach you all things and bring to your remembrance all that i have said to you". )

    islam "alim"lerinin ve hristiyanliktan muhammedilige gecen kimi hristiyanlarin da "bu bahsedilen suphesiz ve dosdogru muhammeddir" demelerinin sebebi paraklit'in kelime karsiliginin ve fiiliyatinin ahmed ile ortusmesidir. lakin john 14:26 da net bir sekilde paraklit'in kutsal ruh oldugunun alti cizilmistir, uzerine hallenmenin bu noktadan sonra luzumu suphelidir. kaldi ki muhammedin isminin kutsal ruhun sifatlarina denk gelen erdem, guzellik ile ortusmesi, uyusmasi da sasirtici olmamalidir. kureys kabilesinin ileri gelenlerinden birinin oglunun adinin godos, serefsiz, guvenilmez kisi konmasi da epey manasiz olurdu.

    iyimser bir tahmin ile ortak bir noktaya varmak gerekirse paraklit'in yani kutsal ruh'un muhammedi yonlendirdigi soylenebilirse de, bunun kendince zararlari olacaktir. zira islami inanisa gore muhammed kutsal bir ruh tarafindan yonlendirilmemkte bizzat allah tarafindan secilmisligi sebebiyle, cebrail ile kitap ve din vahyedilmektedir. ayrica boylesi bir uyumun "bozulmus bir metni" oldugu kabul edilen incil'e dayandirilmasi da dini argumanin tabiatina aykiridir. zira islamiyet incilin neresinin "bozulmus" oldugu soylenmez, butun metnin saibe altinda kaldigi bir durumda yuhanna incilinin tam da paraklitten bahseden bolumlerinin manipule edilmis olmayacaginin garantisi yokken bundan dayanak olusturmak akil olmayacaktir.

    hulasa islam alimlerinin dayanaginin hristiyan metinleri olmamasi islamiyetin bekaai icin luzumlu gorulmektedir, zira paraklit kutsal ruh tanimiyla dahi olsun isa'nin yaninda taseron'dan ote bir vasfi olmayan bir kurumdur, isanin ikinci gelisinde bir kenarda oturup cekirdek citletecektir. yani kul muhammed tanrisi olan isanin sozunu dogrulamak icin yonlendirilmisse muslumanlar icin akillara zarar celiskiler olusmaktadir. zira muhammed kendisini mujdeleyen incille alakasi olmayan, onu yalanlar beyanatlarin altina imza atmis kendisini yonlendirenlere feyk atmistir gibi bir hukme varmak soz konusudr. aman diyelim.
  • oturup enine boyuna inceleyecek vaktim yok bunu. fakat, baglamdan bagimsiz cimbizla paraklit ayiklamak gerekitigini iddia edenlerin argumanlariyla asagidaki 11 video'da one surulen argumanlari karsilastirgimda ahmet deedat'in incilin cevirilmesi surecini de kapsayan, song of solomon 5:16 merkezli tekillik, cogulluk ve saygi iceren ifadeler ve matta kitabi bolum 7:22 uzerinden yaptigi detayli aciklamalari daha akla yakin buluyorum. yine ekteki argumanlar goz onune alindiginda, paraklit'in hz. muhammed'i yonlendirdigi sonucuna varacak bir yola girmek de pek mumkun gozukmuyor. ibranice bilmedigimden cevirideki anlam kaymasini bilemeyecegim, fakat john (yuhanna) 14:26'nin incilin the international versiyonundaki cevirisi soyle:

    "but the counselor, the holy spirit, whom the father will send in my name, will teach you all things and will remind you of everything i have said to you."

    king james versiyonunda ise soyle cevrilmis:

    "but the comforter, which is the holy ghost, whom the father will send in my name, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever i have said unto you."

    john 16 uzerinden yapilan cikarimlarla (3. video), john 14:26'e dayanilarak ortaya konulan holy ghost-paraklit ortusmesine pararlel oldukca ikna edici bir yaklasim sergilendigini dusunuyorum. kisaca, incilede defaatle kutsal ruhun (holy spirit) hz. isaya, havarilerine, daha da onemlisi hz. yahya'nin da dahil oldugu hz. isadan cok daha once yasamis kutsal kisilerle yardimci oldugu, onlarla beraber oldugu bildirildigi halde, "but i tell you the truth: it is for your good that i am going away. unless i go away, the counselor will not come to you; but if i go, i will send him to you." (john 16:7) kisaca mealen, hz. isa'nin ben gitmeden paraklit size gelmeyecek demis olmasindan ve "i have much more to say to you, more than you can now bear. but when he, the spirit of truth, comes, he will guide you into all truth. he will not speak on his own; he will speak only what he hears, and he will tell you what is yet to come. " (john 16:12-13) ifadesinde yine mealen, benim soylecegim cok sey var ama siz su anda anlayacak durumda degilsiniz, ama dogrulugun ruhu* geldiginde sizi dogruya sevkedecek. o kendisinden konusmayacak, sadece duydugunu soylecek ve size daha sonrasinda neler olacagini soyleyecek ifadelerinden yola cikarak, gelecek seyin (holy ghost, spirit of truth), hz. isa'ya, havarilere ve hz. isadan cok daha once yasamis kutsal kimselere yardim eden kutsal ruh olarak addedilen seyden (holy spirit) baska birseye delalet ettigini ibranice, yunanca ve ingilizce gecislerle destekleyerek ortaya koyuyor deedat.

    4. kismin itibariyle ise hz. isa'nin kendisinden sonra gelgini iddia edecek meshilere karsi onlem olarak, onlara itimad edilmemesi icin, kutsal ruhun insanin icine doguracagi iyi ve dogru dusuncenin takip edilmesi gerektigi icin parakliti goreve atamasi gibi bir yaklasimin karsina oldukca mantikli bir arguman konuyor: kisaca, madem 2000 yildir kutsal ruh sizi bunlara karsi koruyacakti, hz. isa'nin, paraklitin acikca mudahil olacagini vurgulayan ifadelerinde ragmen, 2000 yildir hz. isanin sozunun ustune ne geldigi, kutsal ruhun sorunlara nasil cozumler urettigi soruluyor. daha sonra ise, hz. isa'nin kendinden sonra olacaklar ile ilgili soylediklerinin baglami ile, hz. muhammedin ortaya koydugu inanc sisteminin insanligin sorunlarina yonelik olarak ortaya koydugu cozumler tartisilmis. ortaya cikan tablo, acikca bir devamliligi isaret etmenin yani sira, paraklit ile ahmed kelimelerinin ortusmesinin, islam alimlerinin ortaya koydugu pek cok savin sadece bir tanesi, muhtememelen de en zayifi oldugunu gosteriyor. bu kaydi bir sekilde izleyip, okuma, arastirma ve dusunme sureclerinin sonunda ihtida eden insanlarin hikayelerini anlattiklari videolarla youtube'da rast gelmek ise deedat'in yaklasiminin gercek hayatta karsiligini gormek acisindan ilginc bir deneyim arz ediyor.

    tabii cok da onemli bir konu degil bu. daha once de soylendigi gibi neresinin ne kadar degistirildigi belli olmayan -bunu asagilamak icin soylemiyorum kesinlikle, herkesin bildigi tarihi bir gercek bu sonucta- incilin icerigi islam dinin inananlari icin belirleyici bir olcut olamaz. zaten varsayilanin aksine, islam alimleri, hristiyanlikla ilgili konulari tartisirken, gunumuzdeki incilin butunluk arzeden bir kitap olmasindan ya da icerdigi ifadelerin tamaminin dogru olmasindan yola cikarak bazi sonuclara varmiyorlar. aksine, kur'an'in incili kismen degismis bir kaynak olarak tanimlamasina tezat teskil etmeyecek bir sekilde, incildeki ceviri kayiplari gibi dile dayali bazi problemler ve mantiksal bazi sureksizliklerden yola cikarak kendi savlarini ortaya koyuyorlar, asagidaki videolarda oldugu gibi. iste tam da bu yuzden, ornegin incildeki spirit of truth'un hz. muhammed oldugunu iddiasi ortaya atildiginda, bu iddia incildeki kutsal ruh taniminin tutarliligi baz alinarak ortaya konmuyor. incilde bu kavramin taniminda ve kullanimindaki tutarsizlik uzerinden bu sonuca variliyor ki, bu da, kur'an'in kendisinden once gonderilmis kutsal kitaplari tanimladigi cerceve ile ve islam peygamberinin hayatiyla tam, kapsayici ve eksiksiz bir uyumu ifade ediyor. bu noktada, muslumanlarin savlarinin dayandigi metodoloji geregi, islam alimlerinin aciga dusmesi ya da hz. muhammed'in kendisini mujdeleyen incille alakasi olmayan, onu yalanlar beyanatlarin altina imza atmis, kendisini yonlendirenlere feyk atmis bir duruma dusuyormus gibi gorunmesi imkansiz hale geliyor.

    sonuc olarak, konuya hangi acidan bakildigi cok acik bir sekilde anlasilabilecegi gibi buyuk bir onem arzederken, islam peygamberinin iddiasi, bozulmamis metinde kendisinin mujdelenmis olmasindan ibaret oldugundan, ahmet deedat'in cok ince bir sekilde cesitli nuanslar uzerinden vardigi yarginin islam itikadi acisindan belirleyici bir donum noktasi teskil etmedigini de belirtmek gerek.

    http://www.youtube.com/…hhazm0udltc&feature=related
  • faraklit olarak da geçiyor.
  • an itibariyle kim milyoner ister'de 60.000 tl kazandiracak sorunun cevabı. mantık yürüterek buldu çocuk, henüz emin değil gerçi ama tebrik ederim.
  • paraklit’ten kasıt nedir?

    hani meryemoğlu isa da: “ey israiloğulları! ben sizin için allah’ın elçisiyim. benden önceki tevrat’ı doğrulamaktayım. benden sonraki ismi övülen/öven (ahmed) bir elçinin de müjdeleyicisiyim” demişti. (61:6)

    kuran, hz. isa’nın peygamberimizi müjdelediğini söylemiştir. (incil’de doğrudan bu ifadeyi bulamayanlar kuran’ın kutsal kitaba bağlananların dinlerini gizlediklerini söyleyen ayetine de dayanarak hıristiyanların bu ifadeleri içeren incil ayetlerini yok ettiklerini düşünmüşlerdir. bir kısım ayetler için bu mümkündür. fakat araştırmalar sonucu bir kısım ifadelerin anlamı saptırılarak yanlış yorumlandığı, kuran’ın belirttiği bu müjdeyi mevcut incil’lerin aslında hâlâ içinde taşıdığı anlaşılmıştır. kutsal kitapların incelenmesi de böylece kuran’ın bir izahının daha doğruluğunu ispatlamaktadır.) kuran övülmüş olan veya öven anlamlarına gelen “ahmed” kelimesiyle peygamberimizin müjdelendiğini belirtir. “ahmed” kelimesi “muhammed” kelimesiyle aynı kökten gelir. bazıları “ahmed” isminin peygamberimizin özel ismi olduğunu düşünür. bizce özel isim olarak “ahmed” yerine, “ahmed” kelimesinin ifade ettiği “öven, övülen” anlamlarını düşünmek daha doğrudur. çünkü peygamberimizin ismi kuran’da dört yerde geçer ve hepsinde “muhammed” olarak geçer. (bakınız 3-ali imran suresi 144, 33-ahzab suresi 40, 47-muhammed suresi 2, 48-fetih suresi 29) ahmed isminin özel isim olarak kullanıldığını düşünsek de hiçbir şey değişmez. her durumda “ahmed” kelimesi “muhammed” isminin anlamını vermektedir ve aynı köke “h-m-d” sahiptir. peygamberimize işaret eden ve peygamberimizin ismiyle aynı anlamlara gelip “ahmed” kelimesinin karşılığı olan kelimelerle, peygamberimiz’in yuhanna incilinde nasıl müjdelendiğini inceleyelim. hz. isa’nın havarilerle yediği en son yemeğin sonunda, yakalanıp götürülmesinden önce, havarilerle yaptığı son görüşmeler bir tek yuhanna incil’inde geçmektedir. diğer 3 incil (matta, markos, luka) bu olaydan hiç söz etmez. hz. isa’nın vasiyeti sayılabilecek sözler ettiği bu görüşmelerin diğer 3 incil’de olmaması nasıl açıklanabilir? acaba bu ifadeler diğer inciller’den sonradan çıkarıldı mı? yuhanna incil’inde geçen ifadeler şöyledir:

    15- eğer beni seviyorsanız, emirlerimi gözetirsiniz.
    16- ben de baba’ya yalvaracağım ve o size başka bir “paraklit” gönderecektir.
    incil-yuhanna-14, 15-16

    26- ama baba’nın benim adımla göndereceği paraklit, kutsal ruh size her şeyi öğretecek, bütün söylediklerimi size hatırlatacak
    incil-yuhanna- 14, 26

    7- bununla beraber ben size gerçeği söylüyorum. benim gitmem sizin için hayırlıdır. çünkü ben gitmezsem paraklit size gelmez. fakat gidersem onu size gönderirim.
    8- ve o geldiği zaman günah, doğruluk ve hüküm konusunda dünyayı suçlu olduğuna ikna edecektir.
    incil-yuhanna-16, 7-8

    13- ne var ki o, yani gerçeğin ruhu gelince, sizi tüm gerçeğe yöneltecek. çünkü kendiliğinden konuşmayacak, yalnız duyduklarını söyleyecek ve gelecek şeyleri size bildirecektir.
    14- o beni övecek. çünkü benim olandan alıp, size bildirecek.
    incil-yunanna-16, 13-14

    paraklit’e ne anlamlar verildiğini birazdan inceleyeceğiz. yuhanna incil’inin de en eski nüshaları eski yunanca’dır. hz. isa’nın dili olan aramice değildir. her türlü tahrifat olasılığına karşın mevcut ifadelerden şunları anlıyoruz:

    a- gelecek gerçeğin ruhu kendisinden konuşmayacaktır. (yuhanna-16, 13) nitekim peygamberimiz vahiy olan kuran’a uyardı. bunu kuran şöyle açıklar:

    o, hevadan konuşmaz(53:3)
    o yalnızca vahyolunmakta olan bir vahiydir. (53:4)

    b- gelecek olan, isa’yı övecektir (yuhanna 16, 14). kuran’ın birçok ayeti hz. isa’yı över ve peygamberliğini onaylar.

    c- gelecek olan, kutsal ruh ile (cebrail) bir arada anılır. (yuhanna-14, 26) peygamberimize kuran’ın vahyini hz. cebrail’in getirdiği kuran’da geçer.

    bu, evrenlerin rabbinin indirdiği vahiydir.(26:192)
    o’nu güvenilir ruh (cebrail) indirdi.(26:193)
    senin kalbine. uyarıcılardan biri olman için.(26:194)
    apaçık arapça bir dille(26:195)
    daha önceki kitaplarda da anılmıştır.(26:196)

    d- o, hz. isa ile aynı kaynaktan aldığını bildirecektir. (yuhanna-16, 14) muhammed peygamber’in söylediklerinin tüm kaynağı allah’tır. cebrail vasıtasıyla aynı diğer peygamberler gibi vahiy almıştır.

    e- size her şeyi öğretecek (yuhanna-14, 26). peygamberimiz kuran vasıtasıyla allah’ın varlığından, ahiretten, güzel ahlâka kadar her konuda gerekli her şeyi öğretmiştir.

    f- size söylediklerimi hatırlatır (yuhanna-14, 26). hz. isa ile hz. muhammed’in mesajı aynı gerçekleri içerir. hristiyan din adamlarının çoğu “paraklit” ten kastın cebrail olduğunu söylerler. peki incil’in diğer yerlerinde geçen hz. cebrail neden hiçbir yerde paraklit olarak geçmemektedir de, gelecekte geleceği belirtilen şahıs söz konusu olunca paraklit ifadesiyle hz. cebrail kastedilmektedir? hz. isa, yuhanna 14, 16’da gelecek paraklit’in kendisi gibi olduğunu söylemektedir. insan olan hz. muhammed mi, yoksa cebrail mi hz. isa’ya benzer ve onun gibidir? hz. isa’dan sonra gelip de hz. isa’nın peygamberliğini savunan, allah’ın varlığından ahiretin varlığına kadar tüm temel noktaları insanlara öğreten, kendisinin bilgisinle değil, allah’ın kitap olarak indirdiği vahiyle öğreten peygamberimizden başka kim vardır?

    prof. abdulahad davud’a göre paraklit kelimesinin hz. isa tarafından vazedilen arami lisanındaki “himda” ve “hemida” kelimelerinin eski yunanca’ya tercüme edilmiş şekli olması kuvvetle muhtemeldir. (bir önceki bölümde eski ahit’te bu kelimeyle peygamberimize işaret edildiğini gördük.)

    yuhanna incil’inde geçen paraklit’in, kutsal ruh (cebrail) diye açıklanmaya çalışılmasını eleştiren prof. dr. maurice bucaille, bu anlayışı reddederek paraklit’in (parakletos) hz. isa’dan sonra gelecek, hz. isa gibi bir peygamber olduğunu yunan dili etimolojisine dayanarak şöyle açıklar: “burada öne sürülen insanlara bildirme işi hiçbir surette kutsal ruh’un (cebrail’in) işlerinden olan bir ilhamdan ibaret değildir. aksine kendisini belirleyen yunanca kelimedeki yayma kavramı sebebiyle, onun açıkça maddi bir niteliği vardır. şu halde yunanca ‘akouo’ ve ‘laleo’ fiilleri bir takım maddi işleri ifade ederler ve bu fiiller ancak işitme ve konuşma organlarına sahip bir varlıkla ilgili olabilirler. dolayısıyla bu fiilleri kutsal ruh’a (cebrail’e) uygulamak mümkün değildir. öyleyse yuhanna’nın paraklit’inde, hz. isa gibi işitme ve konuşma melekesi olan bir insan görmek, mantığın götürdüğü bir sonuç sayılmalıdır. yunanca metin bu melekeleri kesin olarak gerektirmektedir. demek ki hz. isa kendisinden sonra allah’ın yeryüzüne bir başka insan göndereceğini ve onun rolünün, bir cümleyle söylemek gerekirse allah’ın kelamını işiten ve onun mesajını insanlara tebliğ eden bir peygamberin rolü olacağını haber vermektedir. şimdi elimizde mevcut metinde bulunan kutsal ruh kelimeleri tamamen kasıtlı olarak sonradan yazılmış bir ilaveden ileri gelmektedir. ilavenin gayesi hz. isa’dan sonra bir peygamberin geleceğini haber veren bir parçanın ilk anlamını değiştirmektir. çünkü buna inanmak, hz. isa’nın son peygamber olmasını isteyen gelişme halindeki hıristiyan cemaatleriyle çelişki ortaya çıkarıyordu.”

    (bkz: incil'den işaretler/1)
  • isa tarafından son akşam yemeğinde isanın söz ettiği kişi. islam inancına göre hz muhammed.
  • (bkz: comforter)
  • (bkz: e pluribus unum) (bkz: time dilation)
    (bkz: tayy-ı mekan) (bkz: bast-ı zaman)
    (bkz: istiva) (bkz: müstevi) (bkz: müçteba)
hesabın var mı? giriş yap