voronoi diyagramı
-
voronoi diagramlarindan ilk olarak peter lejeune-dirichlet 1850 yilinda bahsetmistir. yarim yuzyildan cok zaman gecmis ve 1908 yilinda voronoi bu diagramlar uzerine bir makale yazivermistir ve voronoi diagramlarina da isim vermistir haliyle.
voronoi diagrami noktalardan ya da objelerden olusan bir kumenin yakinlik* bilgilerini gosterir. duzlem, duzlemdeki her noktanin kullanilan kumedeki nokta ya da objelerden en yakin olana atanmasi yoluyla bolusturulur. duzlemde tek bir nokta ya da objeye ait olmayan noktalar voronoi diagramini olusturur.
voronoi diagramlarini olusturmada kullanilan pek cok algoritma mevcut. mesela en populer olanlarindan biri incremental algorithmdir ki mevcut diagrama yeni noktalar eklendiginde diagramin gereken yerlerini yeniden olusturmaya dayanir. 1985 yilinda steve fortuneun gelistirdigi plane sweep algorithm* ise daha bir etkili calismaktadir.
3 boyutlu voronoi diagramlari kristallografide buyume hizilarinin simulasyonunda kullanilir, arkeolojide hatta zoolojide bile karsimiza cikar sonu yoktur. -
-
delaunay üçgenlemesi sonucunda elde edilen üçgenlerin çevrel çemberlerinin merkez noktaları voronoi diagramını verir.
-
-
rhino için basit ve görselliği yüksek bir plug-in 'i vardır
[http://wiki.mcneel.com/…ntsetreconstruction#voronoi http://wiki.mcneel.com/…ntsetreconstruction#voronoi]
parametrik urban design konusunda her aşamada kullanılabilir gibi görünmektedir -
knn algoritmalarinda da kullanilir.
-
dün gece 2d görüntü üzerinde animasyonlu bir şekilde yapmak için uğraştım (tabi ki rust ile ;=) ) ortaya şöyle bir şey çıktı:
https://twitter.com/…ent/status/1700796371140284797
kullandığım algoritmanın/matematiğin koduna buradan ulaşabilirsiniz:
https://github.com/…_art/blob/master/src/voronoi.rs
not: voronoi ile nasıl dinamik sinir ağları kurulabilir bu da glsl animasyonum :=)
https://www.shadertoy.com/view/dtxywm
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap