• tarihteki en muazzam ayarlardan birini vermiş şair.

    "nesimi'ye sordular, yarin ile hoş musun;?
    hoş olayım, hoş olmayım, o yar benim, kime ne?"
  • ben yitirdim ben ararım
    yâr benimdir kime ne
    gah giderim öz bağıma
    gül dererim kime ne

    gah giderim medreseye
    ders okurum hak için
    gah giderim meyhaneye
    dem çekerim kime ne

    sofular haram demişler
    bu aşkın şarabına
    ben daldırır ben içerim
    günah benim kime ne

    ben melâmet hırkasını
    kendim giydim eğnime
    ar ü namus şişesini
    taşa çaldım kime ne

    sofular secde ederler
    mescidin mihrabına
    yâr eşiği secdegâhım
    yüz sürerim kime ne

    gah çıkarım gökyüzüne
    hükmederim kaf-be-kaf
    gah inerim yeryüzüne
    yâr severim kime ne

    kelp rakip böyle diyormuş
    güzel sevmek pek günah
    ben severim sevdiğimi
    günah benim kime ne

    nesimi'ye sordular ki
    yârin ile hoş muşun
    hoş olayım olmayayım
    o yâr benim kime ne
  • “ben senin hile yalan ve dolanlarınla baş edemedim, bu bana dert oldu. ama ben de sana boyun eğmedim bu da sana dert olsun”
  • "kul nesimi'ye sordular,
    yarin inen hoş musun:
    hoş olayım, hoş olmayım
    o yar benim kime ne ?"
    kıtasının öznesi, bir anadolu dervişi, sufisti, filozofu.
    (bkz: nesimi), (bkz: nesimi çimen)
  • fakat genellikle ve sıklıkla anadolu'ya yaptığı geziden döndükten sonra (hacı bayram veli ile görüştükten sonra) "enel hak", "mansur enel hak dedi, haktır sözü hak söyledi" dediği için derisi yüzülen seyyid nesimi ile karıştırılır. oysa ki kul nesimi, 17. yüzyılda anadulu'da yaşamış safevi yanlısı bektaşi bir ozandı. hayatı pir sultan abdal'ınkine benzer.
  • hemen her eseri insanı büyüleyen, içerik olarak basit olayları duyguları bile sade bir dille anlatarak insanı büyüleyen;

    uykudan uyanmış şahin bakışlım
    dedim sarhoş musun söyledi yok yok
    ak ellerin elvan elvan kınalım
    dedim bayram mıdır söyledi yok yok

    dedim ne gülersin dedi nazımdır
    dedim kaşın mıdır dedi gözümdür
    dedim ay mı doğdu dedi yüzümdür
    dedim ver öpeyim söyledi yok yok

    dedim aydınlık var dedi aynımda
    dedim günahım çok dedi boynumda
    dedim meh-tab nedir dedi koynumda
    dedim ki göreyim söyledi yok yok

    dedim vatanın mı dedi ilimdir
    dedim bülbül müdür dedi dilimdir
    dedim nesimi şah dedi kulumdur
    dedim satar mısın söyledi yok yok
  • halk ozanı. "mahlasım nesimi adım ali'dir" dizesine dayanılarak asıl adının ali olduğu anlaşılan kul nesimi'nin yaşamıyla ilgili ayrıntılı bilgiler yok. ancak bir bektaşi ozanı olduğu kesin. alioğlu, dedemoğlu vb. halk ozanlarıyla çağdaş bir ozan olduğu da anlaşılıyor.
    kul nesimi, uzun süre, 1404 yılında derisi yüzülerek öldürülen azeri ozanı seyyid nesimi ile karıştırılmış, kul nesimi'nin şiirleri seyyid nesimi'nin sanılmıştır. araştırmacılar yıllar sonra seyyid nesimi'den başka tekke edebiyatının önde gelen kişilerinden kul nesimi adlı bir halk ozanı olduğunu belirleyebilmişlerdir. nasıl ki, ercişli emrah ile erzurumlu emrah da uzun yıllar tek kişi sanılmıştır.
    kul nesimi'nin aruzu da heceyi de başarıyla kullandığı gözleniyor. ağır basan yanı hece ölçüsüyle, söyledikleri. şiirlerinden iyi bir eğitim gördüğü sonucuna da varılıyor.
    bugüne yaklaşık 200 şiiri kalan kul nesimi'nin 4. murat döneminde yaşadığı sanılıyor. inancası bakımından kovuşturulmaya uğradığı, anadolu'da safevi egemenliğinin kurulması çalışmalarına katkısı olduğu da söyleniyor.
    kul nesimi'nin "nefes"lerinden kimileri günümüze dek gelmiş, bestelenmiş, söylenirliğini sürdürmüştür. deyişte, dilde tutarlı, usta bir ozan olduğu belli.

    kul nesimi sen seni
    mana bilir söylersin
    biz bir deniz geçeriz
    bir ummana benzemez
  • cahit oztelli'nin kitabi kendisi hakkinda onemli belki de tek kaynak olarak gozukmektedir.

    "
    edebiyat tarihimiz, tasavvuf sairi olarak yalnız bir nesimi tanır. o da bağdatlı nesimi'dir. oysa, cönklerden topladığımız yüze yakın şiiri bulunan başka bir nesimi daha var. iste, bu kitapta konu olan ikinci nesimi'dir. ikisini birbirinden ayırmak için konumuz olana kul nesimi diyeceğiz.

    bugune degin kul nesimi'nin siirlerinden pek azi ele gecmis, onlar da bagdatli nesimi'nin sanilmisti. hece ile yazilanlari bile onun yeni siirleri olacagi dusuncesine yol acmisti. ılk olarak sadettin nuzhet, bektasi siirleri adli eserinde yeni bir sair karsisinda oldugumuza isaret etmis, sairin hayati hakkinda bilgi vermeden alti siirini yayinlamisti. ad benzerligi dolayisiyla ve her iki sairin hurufi olmasi karisikliga yol acmissa da dilleri cok ayridir. bundan baska kul nesimi'nin ayri kisi oldugunu gosteren belgeler vardir. bunlari siralamadan once bagdatli sairin kisaca hayatinin bilinmesinde fayda vardir.

    bagdatli nesimi'nin olumu, kendi halifesi refii'nin besaretname adli eserinde bildirildigine gore 1404'tur. hallac-i mansur gibi o da "enel hak" (ben tanri'yim) dedigi icin derisi yuzulmustu. bu yuzden alevi-bektasiler'le varlik birliginin ileri taraftarlari ve mumessilleri olan bayrami melamiler'i, mevleviler'in sems kolu denen ve melamilik'ler bektasilik'e pek yaklasan, hatta onlarla kaynasan mevleviler ve diger tarikatlar icinde alevilik'i ve melamet'i benimsemis kimseler tarafindan, olumunu muteakkip buyuk bir sehit taninmis ve mansur oglu huseyn-el-hallac'in ikincisi olmustur. agizdan agiza, buyukten kucuge devreden menkabeler, asagi yukari bir nesimi destani meydana getirmistir.

    bu menkibeler ve sairin sanatindaki basarisi yuzyillar boyunca turk ve oteki ıslam edebiyatinda derin izler birakmistir.

    konumuz olan nesimi'ye gelince, onun onyedinci yuzyilda yasadigini gosteren kuvvetli belgelre yeteri kadar vardir. bir siirinde kul nesimi soyle diyor:

    ıkiyuz altmisdort yildan sonra
    bu nazmile bunu ettim ben izhar.

    bu siirin tamaminda hurufilik'in kurallariyla birlikte kendinden de soz acan kul nesimi yukaridaki beyitte bagdatli nesimi'nin olum yilini ve tuttugu yolu soylemek ister. buna gore, bagdatli nesimi'nin olum yilina 264 katinca 1668 bulunur. bu siiri olgunluk caginda soyledigi kabul edilirse, onun 17. yuzyil baslarinda dogdugunu dusunmek yersiz olmaz.

    kul nesimi'nin siirlerine en eski olarak yine bu yuzyil icinde yazildigi kesin olarak bilinen conklerde rastlanilmaktadir. bundan baska sairin dilinin ozelligini bu yuzyildan oteye goturmeye de imkan yoktur. dili tam anlamiyla 17. yuzyil divan ve halk edebiyati sairlerinin dilidir.

    bunlardan baska kendi caginda yasamis sairlerin kul nesimi'ye benzekleri
    (nazire) de var.

    kisaca yukarda gosterdigimiz sebeplerlerden oturu kul nesimi 17. yuzyilda yasamis bir sairdir. bu yuzyilin tarih olaylariyla nesimi'nin siirlerindeki bazi sozlerin karsilastirilmasindan hayatini az cok ogrenmek mumkun olmaktadir. bilindigi gibi 17. yuzyilin birinci yarisi hep ıran'la yapilan savaslarla gecer. ıran bagdat'i alir. osmanli ordusu birkac basarisiz sefere katilir. sonunda 4. murat 1636'da geri alir. 16. yuzyildan beri yavuz ile sah ısmail arasinda baslayan ugras bir yuzyildan cok surer. bu arada osmanli topraklarindaki kizilbas-aleviler ıran'a yardimci bazi durumlar yaratirlar. bu yuzden ezilirler, yuzbinlerce kisinin baslari ucar. fakat, yine de alttan alta, gizli veya acik, her ayaklanmaya katilirlar. bu katilmalar celali ayaklanmalarinda da kendini gosterir. 17. yuzyil boyunca surer. bu islerde tarikat sairlerinin her bakimdan onemli etkileri oldugunu kendi eserlerinden oldugu gibi baska yerlerden ve mesela tezkerelerden ogreniyoruz. bunlardan pir sultan abdal ve kul nesimi'nin cagdasi ve ayni maceralara karisan alioglu, dedemoglu gibi sairleri de taniyoruz.

    kul nesimi boyle bir ayaklanmaya katilmistir. bunu bir manzumesinde soyle
    anlatir:

    mehdi-i zaman ede zuhur kalmaya perde
    yezit olan kirsa gerek tig u teberde
    nesimi, sah'in mehdin okur sam u seherde.

    buna gore ıran sahi'nin "mehdi-i zaman" olarak ortaya cikmasini, "yezit"leri, yani osmanlilar'i kirmasini dilemektedir. ayrica sah'la ilgisini ortaya koyan bir manzumesinde:

    erenler sah'tan gelurler
    ali derler pirimize
    ımamlarin kullariyuz
    munkir irmez sirrimiza

    ve baska siirlerinde gorulen izlerden ıran sahlari yanini tuttugu acikca belli oluyor. bundan baska osmanli devleti'nin ıran ile olan savaslari sirasindaki ayaklanmalardan izler tasiyan manzumeleri de gorulmektedir. osmanli tarihcileri genel olarak bu gibi ayaklanmalari yazmadiklari icin yalniz manzumelerden sonuclara varmak gerekmektedir. kisa ve eksik olmakla birlikte bunlar oldukca aydinlaticidir. bir manzumesinde, basindan siyasi bir yargilama gectigini anlamak zor degildir:

    mahkemede sual sordu kadilar
    kitaplari orta yere kodular
    sen bu ilmi kimden aldin dediler
    ustamdan almisam, pirden gelurem.

    bundan anliyoruz ki kul nesimi de siyasal olaylara ve ayaklanmalara karismis, hic olmazsa perde arkasindan birseyler yapmistir. bu yuzden yakalanarak yargilanmistir. alioglu ve dedemoglu'nun da birer siirlerinde ayni dortlugu buluruz. hatta onlar isi biraz daha acarlar:

    pirim aligolu, bozdogan'dan gel oldu
    gordum mursidim, muskulum halloldu
    kilavuzum sah merdan ali oldu
    ozume gonderdim kendi kusumu.

    *

    ıhlas kusagini kusandik bele
    her nereye varsam mursidim bile
    kisinin basina yazilan gele
    su dostun yoluna koydum basimi

    *

    dedemoglu, yardim eyle duskune
    sen mursitsin secilmeyen muskule
    sah merdan sahip-zamanin askina
    aman murvet sah'im ali gel yetis.

    yine 17. yuzyilinda yasayan dervis ali adindaki sairin de boyle olaylara katildigini gosteren siirlerinden birkac parca:

    bizi sah'a kurban etti azrail

    *

    etimi pare pare ettiler

    *

    dervis ali'yim, kanim na-hak dokme
    el ne derse desun sen ana bakma
    sah'im yurumedikce posttan cikma
    oniki imamlar kurbaniyiz biz.

    bu dervis ali'nin alioglu oldugunu sanirim. s. nuzhet de sairin 17. yuzyilda yasadigini soyluyor.

    dervis ali, alioglu olmasa bile bu yuzyilda ıran ile osmanli devleti arasindaki siyasi gerginlik dolayisiyla anadolu'da bazi ayaklanmalar oldugu ve cesitli tarikat erlerinin sah icin calistiklarini biliyoruz. sairin boyle bir ayaklanma sonunda ele gecirilip sorguya cekildigi,
    etinin parca parca edildigi, yani cok eziyet edildigi, azrail dedigi osmanli padisahi tarafindan sah'a kurban edildigi, yani agir cezalara carptirildigi, bundan sonra sah, osmanli ulkesine yurumedikce ortaya atilmamalarini yavsiye ettigi, tarikat ve oniki ımam yolunda cok sikintilara dusuldugu anlasiliyor.

    ulkucu bir sair olan nesimi de boyle olaylara karismis, kendini bu yola feda etmis gorunuyor:

    canim erenlere kurban
    serim meydanda meydanda
    ıkrarim ezelden kadim
    canim meydanda meydanda

    gercek olan olur gani
    gani olan olur veli
    nesimi'yem yuzun beni
    derim meydanda meydanda

    derken taraftarlarinin bir yenilgiye ugradigini soyle anlatir:

    muhib mursidine uydu
    arif olan hisse duydu
    munafiklar nice kiydi
    tig cektiler pirimize.

    kul nesimi, sanatla ulkuculugu birlikte yuruten bir kisi olarak
    gorunuyor.

    sairin ilk adinin ali oldugu bir manzumesindeki su dortlukten anlasiliyor:

    mahlasim nesimi, ismim ali'dir
    bu carh donmektedir, sanmam halidir
    sukur kalbim iman ile doludur
    curm'i isyanimiz bleden beri.

    kitaba almakta fayda gormedigimiz elliye yakin yazdigi mani icinde ikisi soyu ve buyuk dedesi hakkinda bilgi vermektedir:

    sukur hakk'a iyd olur
    katarimiz mezid olur
    ceddim said emre'dir
    neslinde said olur

    *

    nesimi'ye al oldu
    sanma acep hal oldu
    ceddi bir abdal idi
    kendi de abdal oldu.

    burada sairin buyuk dedesi oldugunu ogrendigimiz said emre, 14. yuzyilda yasamis olup, yunus emre'nin en eski izleyicileridendir. sait emre'nin haci bektas ve haci bektas'in halifelerinden hacim sultan'a da yetismis oldugunu bildiren siirleri vardir. haci bektas veli velayetname'sinde kendisinden uzun boylu soz edilen molla sadettin, bu said emre'dir.
    kendisi aksaraylidir. haci bektas veli'nin arapca "makalat"ini turkce'ye cevirmis, bilgin ve sair bir kisidir. said emre'nin simdiye degin ele gecen ondokuz parca yayinlanmistir. (bkz: abdulbaki golpinarli, yunus - hayati)

    soyunu kendisinden ogrendigimiz kul nesimi, goruluyor ki eski ve kulturlu bir aileye baglidir. bu yuzden olacak, iyi bir ogrenim gormus, soyunun bagli oldugu bektasilik yoluna girmis, ayrica hurufilik'te de cagdaslarindan cok ileri gitmistir.

    sair mahlasini bagdatli nesimi'ye olan ic yakinligi dolyisiyla almistir. nitekim, kul nesimi de oteki gibi hurufilik yolunu tutmustur. bu yonu pek cok manzumesinde kendini acikca gosterir. bu yuzden seyyit nesimi'yi ornek alarak o da derisinin yuzulmesini ister, ondan bahsederken ikisinin adlari birlesir. ornek olarak bazi parcalarini asagiya aliyorum:

    ehl-i iman islerin sol demde inkar ettiler
    cun nesimi'yi halep sehrinde berdar ettiler
    oyle kim cevr eyleyup zulm ile hakki bastirdilar
    ahsen-i takvimi gor kim nice inkar ettiler
    kufr edup imana gelmez, gelmege ar ettiler
    hak bana emreyledi soyle deyuben soyledim
    sozlerim destan edup alemde destan ettiler
    bileyuben bicaklarin cunku canima kiydilar
    sag iken ben asiki gor nice bimar ettiler
    soydular cikardilar tenimden cun derimi
    yas edup gokte melekler cumlesi zar ettiler
    ey nesimi vasil oldun halik-i rahman'a sen
    cennet-ul me'vayi buldun, yerin gulzar ettiler

    *

    kureysiler boyle tevil duzduler
    basmaga ayatelkursi yazdilar

    kendi fetvam ile derim yuzduler
    halep sehri derler sardan gelurem.

    *

    cun nesimi gordu isminin nesimi ismini
    sidkile kur'an der kim kevn-i mahfuzundadir

    nesimi ayni zamanda bektasi'dir. hallac ve seyyit nesimi'nin oldurulmelerinden sonra hurufiler ırak'ta siddetli bir kovusturmaya ugramislar, bundan kurtulmak icin anadolu'ya kacmislardir. boylece hurufi dervisleri bektasilik'e kendi inanislarini soktular. nesimi'de, baska bektasi sairlerinden cok hurufilik gorulur. siirleri icinde bunu gosteren pek cogu var, onun icin burada bir dortlugu ornek veriyoruz:

    biz tarik-i bektasi'yiz, zikrederiz hakk'i biz
    bizdedir sah-i velayet sirlari hep bizdedir
    pirimiz hunkar haci bektas veli, kuluyam nesimi
    etmeyiz cahile minnet, al-i sultan bizdedir.

    nesimi ayni zamanda hem haydari, hem de caferi oldugunu bildirir. ıki ornek:

    ben ol sadik kulam ki caferi'yem
    hakikat soylerem ben haydari'yem

    *

    ve ger munkir sorarsa soyle ey dil
    ki mezhep icre bizler caferi'yuz.

    nesimi'de ali sevgisi son kertededir. bunu pek cok manzumelerinde acikca
    gormekteyiz. birkac ornek:

    ali evvel, ali ahir
    ali batin, ali zahir
    ali'dir her ise kadir
    ali'dir yar ile mihman
    ali vahid, ali ahed
    ali dindir, ali iman

    *

    haydar'in evladini kim can u dilden medheder
    kalbi doldu nur ile kim mevc-i deryalar gibi
    ey nesimi bir gonulde hubb-i haydar olmasa
    anda canlar calinur guya kilisalar gibi

    *

    hak katinda alemin mahbub-i rahman'dir ali
    evliyalar serveri hem sah-i merdan'dir ali
    ey nesimi "men aref" sirrin bilendir ademi
    ademin hem suretinde harf-i kuran'dir ali.

    nesimi hakkinda tezkerelerde ve baska eserlerde hicbir bilgiye rastlanmiyor. onun icin hayati ve inanislari hakkindaki bilgiyi ancak siirlerinden anlamak mumkun oldu. tabii bu da cok eksiktir. ne yazik ki tezkereciler nesimi gibi hukumetin istemedigi olaylara ve yollara girmis kisileri soz konusu etmemislerdir. yeni belgeler ve siirler bulununcaya kadar bu degerli sair hakkinda soylediklerimizden baskasini elde etmek mumkun degildir.

    cahit oztelli'nin kul nesımı adli kitabindan."
    kaynak : http://www.turkuler.com/ozan/kulnesimi.asp
  • 17. yüzyıl başında doğduğu, yaşadığı rivayet edilen halk ozanı. hakkında yayınlanan en detaylı araştırma, belge, bilgi kaynağı cahit oztelli'nin kul nesimi adlı kitabıdır. bektaşidir, ülkücü derler. velhasıl, rivayet muhtelif bir ozandır. yaşadığı dönem, savaşlarla geçer. iran, bağdat'ı alır. osmanlı başarısız seferler yapar. sonunda 4. murat 1636'da geri alır. sonra bir önceki yüzyıldan beri yavuz ile şah ismail arasında baslayan didişme. osmanlı topraklarındaki kızılbaş-aleviler iran'a destek çıktılar rivayeti sebebiyle ezilirler, yüzbinlerce kişinin başları gövdesinden ayrı düşer. celali ayaklanmaları 17. yuzyil boyunca surer. yazdığı mısraların şahitliğinde kul nesimi'nin de pir sultan abdal, alioğlu, dedemoğlu gibi bu dönemlere tanıklık ettiği söylenir.
    .
    .
    .

    mehdi-i zaman ede zuhur kalmaya perde
    yezit olan kırsa gerek tiğ- u teberde
    nesimi, şah'ın mehdin okur sam-ü seherde.
    .
    .
    .
    pirim alioğlu, bozdoğan'dan gel oldu
    gördüm mürşidim, müşkülüm halloldu
    kılavuzum şah merdan ali oldu
    özüme gönderdim kendi kuşumu
    .
    .
    .
    .

    ben ol sadık kulam ki caferi'yem
    hakikat söylerem ben haydari'yem
    .
    .
    .

    mahlasım nesimi, ismim ali'dir
    bu çarh dönmektedir, sanmam halidir
    şükür kalbim iman ile doludur
    curm'i isyanımız bileden beri
  • bu adama "yarin ile hoş musun" diye soran adamı öyle merak ediyorum ki. ne garip, asla öğrenemeyeceğiz ...
hesabın var mı? giriş yap